The Romanesque Art

Introducció / Resum: El projecte que porta per títol THE ROMANESQUE ART, es realitza a 2n d’ESO des de la matèria de Ciències Socials. Aquest és un projecte interdisciplinar, ja que es realitza en llengua anglesa i  que les activitats més pràctiques són pròpies de la matèria d’Educació Visual i Plàstica. El projecte preten copsar els continguts de l’art romànic estudiats des de l’àrea de Ciències Socials d’una forma pràctica, creativa i en grup. L’alumne/a podrà comprendre la simplicitat de la composició, la simetria, la importància del contorn i la uniformitat dels colors que caracteritzen la pintura romànica.

Objectius d’aprenentatge

• Aprendre vocabulari específic de l’art en anglès
  • Entendre la funció social de la pintura romànica i la importància de la cultura i el patrimoni
  • Desenvolupar la creativitat
  • Treballar de forma grupal amb el conjunt dels companys de l’aula

Objectius de contingut

• Conèixer el context històric en el que es desenvolupa l’estil romànic a Catalunya
  • Identificar els simbols de la pintura romànica

Competències bàsiques: Àmbit Social

• Dimensió històrica: C3
  • Dimensió cultural i artística: C8, C9 i C10

Competències bàsiques: Àmbit Artístic

• Dimensió expressió, interpretació i creació: C5 i C7
  • Dimensió societat i cultura: C8 i C10

Metodologia i Activitats:

Després de les sessions inicials del projecte on l’alumne adquereix els continguts teòrics sobre la pintura d’estil romànic, es realitzen dues activitats diferenciades.

• Activitat individual: a través d’una fitxa en la que ha de reproduir el cap del Pantocrator de St. Climent de Taüll a partir d’una meitat donada, l’alumne treballa la simetria, el dibuix i la composició de la pintura romànica.
  • Activitat grup-classe: el conjunt del grup-classe reprodueix en un mural, una obra coneguda del romànic català. Les tasques es reparteixen en diferents petits grups per tal de que tothom participi en aquest treball grupal. Utilitzant el canó projector de l’aula, es projecta una imatge  sobre el suport de paper de embalar on es realitzarà l’activitat plàstica. Els petits grups aniràn intervenint sobre el paper resseguint les linies projectades amb retolador i pintant amb els colors adients tota la superfície

Resultats i/o treballs realitzats

El producte final de cada grup-classe on es realitza el projecte serà la reproducció mural d’una de les obres més conegudes del Romànic català que s’exposa al hall de l’institut

Activitats d’avaluació: L’avaluació dels continguts del projecte (80%) es fa a través d’una prova escrita on l’alumne/a demostra dominar el vocabulari artístic treballat a l’aula en llengua anglesa i les característiques principals de l’art romànic. El 20% de l’avaluació té en compte la motivació de l’alumne en la realització de la part plàstica i la seva interrelació amb el grup-classe.