Construint un Zoo

Introducció / Resum:  El projecte Construint un Zoo, s’ha realitzat a l’assignatura de biologia de 1r d’ESO, amb un grup d’alumnes de diversitat. El projecte sorgeix davant el desig de treballar d’una manera diferent amb l’alumnat i la necessitat de motivar l’alumnat davant el contingut propi de l’assignatura, en concret, el regne animal.

Objectius d’aprenentatge

• Fomentar el treball col·laboratiu
  • Afavorir el creixement personal
  • Treballar l’autoestima
  • Treballar les relacions interpersonals
  • Desenvolupar les capacitats creatives els alumnes

Objectius de contingut

• Conèixer els diferents grups d’animals, tant d’invertebrats com de vertebrats
  • Identificar i classificar un animal dintre del grup corresponent

Competències bàsiques: Àmbit Cientificotecnològic

• Dimensió indagació de fenòmens naturals i de la vida quotidiana: C4, C5 i C6
  • Dimensió medi ambient: C11

Competències bàsiques: Àmbit Artístic

• C4, C7 i C8

Metodologia i Activitats:

Els alumnes feien dos tipus d’activitats: activitats en grup classe i activitats en grups de 3-4

• A les activitats de grup classe, es plantejaven qüestions com: quina mida ha de tenir el zoo?, quins animals posarem?, com distribuirem els animals?, amb quin material/s construirem el zoo?…
  • A les activitats en grups de 3-4, es treballaven el diferents grups d’animals. Cada grup era responsable de buscar informació sobre un dels grups d’invertebrats i un altre de vertebrats. Després havien de fer una exposició als companys, per tal que tots/es tinguessin tota la informació per després poder decidir en grup classe les qüestions relacionades, per exemple, amb la distribució dels animals, o com ha de ser la gàbia.

Un cop decidit com fer el zoo, es van tornar a fer grup de 3-4 alumnes (diferents als anteriors), i es van distribuir les diferents tasques que implicava la construcció. Cada grup va triar que volia fer, de tal manera que totes les tasques es van fer entre tots i de manera col·laborativa, respectant les opinions dels altres i arribant, quan calia, a un acord.

Resultats i/o treballs realitzats:

El producte final és la construcció d’un zoo que s’ha exposat al hall de l’institut durant tot el trimestre i el dia de “la inauguració”, els alumnes van haver d’explicar a l’equip directiu la feina feta i respondre les seves preguntes respecte al projecte.

Activitats d’avaluació:Per realitzar l’avaluació fem servir una rubrica pensada y dissenyada per al projecte on es valorava, la participació i implicació en les activitats en grup així com en les activitats del grup classe. També la motivació pel projecte i el respecte per la feina dels altres. A més, els alumnes s’havien d’autoavaluar i avaluar als seus companys, així com al projecte.