L’Institut Serra de Miramar, implementen el programa d’Innovació Educativa Comunitat d’Aprenentatge des de fa 12 anys. Es basa en la transformació educativa del centre duent a terme en les matèries del currículum les actuacions educatives d’èxit, validades per la Comunitat Científica Internacional en Educació i que a Catalunya impulsa el CREA (Comunity of Research on Excellence for All), Universitat de Barcelona.
A punt per la visita guiada a la nostra ciutat, Valls
El professorat de secundària ens visita per formar-se, des de l’observació directa, en les actuacions educatives d’èxit: grups interactius, tertúlies literàries dialògiques, participació educativa de la comunitat, model dialògic de prevenció i resolució de conflictes, formació dialògica del professorat i formació de familiars.
Generant espais de diàleg i interacció.
Provenen de diversos centres de l’estat espanyol, IES La ALbericia, Santander; IES Alfonso II, Oviedo; IES San Juan Bosco, Lorca, Murcia; IES Faustí Barberà, Alaquàs, València; centres associats dins del marc del programa associacions escolars del Ministeri d’Educació i Ciència (MEC) L’objectiu dels visitants ha estat aprendre d’un centre referent en Innovació basada en evidències científiques en què el diàleg i la interacció són les bases de l’aprenentatge de totes les noies i nois.
Formació dialògica del professorat a partir de l’experiència de l’alumnat de 1r d’ESO sobre l’impacte
que tenen en elles i ells les actuacions educatives d`èxit.
Vam compartir coneixements i experiències escoltant la veu del professorat, famílies i estudiants. Al professorat visitant els va sorprendre el bon nivell de convivència del centre i van mostrar molt d’interès pel model dialògic de prevenció i resolució de conflictes ja que crea un entorn segur per a totes les persones.
Tertúlia literària dialògica del clàssic universal, Oliver Twist. Carles Dickens. Es tracta de la
construcció col·lectiva de significat i de coneixement a partir del diàleg amb tot l’alumnat que hi
participa.
Els visitants agraeixen la formació rebuda, l’acollida i el tracte rebut per part de tots els membres de la nostra comunitat educativa.
Grups interactius: organització d’aula que ha demostrat oferir bons resultats pel que fa a la millora de
l’aprenentatge i de la convivència.
Valorem l’experiència molt positivament, els vincles establerts perduraran en el temps. Coincidim en el fet que a tots els professionals ens motiva generar en l’alumnat un aprenentatge d’altes expectatives oferint-los la millor formació per tal que el seu desenvolupament sigui integral. Tothom estem d’acord que tornarem a repetir l’experiència en un futur proper.
Tertúlia pedagògica dialògica amb el text “Les bases de l’aprenentatge dialògic”. Interaccions
diverses i de qualitat amb tota la comunitat educativa.