DISCRIMINACIÓ

La discriminació és un problema que afecta moltes persones a tot el món. És trist veure com algunes són tractades de manera injusta a causa de la seva raça, gènere, religió o orientació sexual. La discriminació no només afecta una sola persona, sinó que també és perjudicial pel conjunt de la societat.

Què és la discriminació?

És l’acció i l’efecte de tractar de manera desigual o desfavorable una persona o grup en base a característiques específiques com la raça, la religió, el gènere, l’edat, l’orientació sexual, la discapacitat, entre d’altres.

Tipus de discriminació:

La discriminació pot adoptar diverses maneres i pot estar basada en diferents característiques. A continuació, es detallen els tipus de discriminacions que hi ha:

• Discriminació racial: la discriminació racial fa referència al tracte desigual o injust d’individus basat en la seva raça, color de pell, origen ètnic o nacional.
    • Discriminació per sexe: implica un tracte desfavorable o perjudicial basat en el gènere d’una persona. Això pot incloure discriminació contra persones no binàries.
    • Discriminació per edat: es produeix quan una persona és tractada de forma desfavorable a causa de la seva edat.
    • Discriminació per discapacitat: passa quan les persones amb discapacitat són tractades de manera desfavorable o no se’ls proporciona un accés adequat a l’ocupació, l’educació, el transport i altres serveis.
    • Discriminació religiosa: la discriminació religiosa es refereix al tractament desfavorable d’individus o grups basat en les seves creences o pràctiques religioses.

Com se sent una persona discriminada?

Quan algú és discriminat, se sent exclòs i menyspreat. Pot afectar-ne l’autoestima i la confiança en ells mateixos. A més, la discriminació pot limitar les oportunitats d’una persona a la vida, sigui a nivell laboral, educatiu o social.

El 21 de març, és el Dia Internacional de l’Eliminació de la Discriminació Racial.

Què cal fer perquè la discriminació s’aturi?

És important recordar que tots som éssers humans i mereixem ser tractats amb respecte i dignitat. Tant se val d’om venim, quin idioma parlem o com ens identifiquem, tots mereixem igualtat d’oportunitats i drets, i per això tots ens hem d’unir per crear un món on cada persona sigui valorada pel que és, sense importar-ne l’origen o les característiques personals. Només així podrem construir un futur en què la discriminació sigui cosa del passat.

Informació extra

• Si estàs sent discriminat a l’institut què fer:
    1. Parlar amb el o els companys que t’està descriment.
    2. Parleu amb un adult de confiança: Pot ser un professor, un orientador escolar o el director de l’institut. Explica la situació amb detalls i demana ajut.
    3. Utilitza els recursos del centre: Els instituts solen tenir un protocol per tractar casos de discriminació i assetjament escolar. Pregunta sobre aquest protocol i segueix els passos recomanats
    4. Denúncia administrativa: Si la situació no es resol dins de l’institut, pots presentar una denúncia administrativa davant de la Inspecció d’Educació.