La festa manresana de la Llum

Història de la llum Manresa

“Segons diu la llegenda, la manca d’aigua que patia la capital del Bages en l’edat mitjana malmetia els cultius, i la fam amenaçava la vida de bona part de la població.

Enmig de la desesperació, uns notables manresans es van proposar de construir una sèquia que, des de Balsareny, conduís l’aigua del Llobregat a la ciutat”.

Les obres, tot i obtenir el permís del rei Pere III, van ser aturades pel senyor feudal del terme de Sallent, el bisbe de Vic Galceran Sacosta, que va amenaçar a tots amb l’excomunicació si continuaven les obres.

Aturades les obres i condemnada a ciutat de Manresa a patir set i fam, el 1345, va morir el bisbe. Elegit un successor, els manresans van dirigir-se-li per demanar permís per continuar la sèquia. Vet aquí que el dia escollit per a signar la concòrdia i anul·lar l’excomunió, una claror enlluernadora procedent de Montserrat il·luminà l’església del Carme i les campanes de la ciutat es van posar a repicar totes soles.

Aquest fet extraordinari es va repetir. Inesperadament, el veïnat va adonar-se que des del Monestir de Montserrat baixava una gran bola lluminosa que s’encaminava vers la població, va creuar per damunt del cel i va entrar dins del temple de la Mare de Déu del Carme, on es va destriar en tres boles que simbolitzaven la Santíssima Trinitat.

El resultat del fet prodigiós va ser l’aixecament de sancions de part del bisbe, que des de Santpedor va escoltar com les campanes de Mantera es posaven a tocar totes soles, i va permetre la finalització de l’esperada obra hidràulica”.

“Tothom va creure que el cel li havia donat la raó en enviar-li aquella llum misteriosa”.

Altres formes de conèixer la història

A continuació us deixem dos recursos molt interessants per si voleu conèixer la història de la llum de formes més visuals:

Vídeo de la auca de la llum: https://www.youtube.com/watch?v=CzpMHfjXiS4

Historia sobre la llum amb imatges: http://www.festadelallum.cat/web/images/stories/que_es_la_llum.pdf

Activitats de la festivitat

20 i 21 de Febrer:

Conjunt d’actes rituals que comencen la vigília amb la recreació ritual del Misteri de la Llum mitjançant un acte sacramental dins l’església.

21 de Febrer:

Missa de la festa, el pilar caminat, la tronada i la sortida i ballada de la imatgeria festiva de la ciutat. (Al vespre es fa una encesa de tot tipus de llums pels carrers)

Fira de l’Aixada:

Dos dies d’activitats que recreen, teatral i festivament, els principals esdeveniments relacionats amb el litigi per l’aigua. Hi ha jocs, espectacles, música i un mercat medieval que omple el casc antic de la ciutat de formosos vestits i antics oficis i maneres de fer. Durant els dies que duren les festes també hi ha exposicions, sardanes, espectacles infantils, un partit de futbol amb dues pilotes, etc

La Transèquia:

Clou les celebracions. Es tracta d’una la caminada popular de caràcter ritual durant la qual els manresans i totes aquelles persones que ho desitgen recorren, seguint el curs de la sèquia, el camí que fa l’aigua des de Balsareny fins a Manresa.

Pregons

En aquesta festa es llegeixen pregons per a commemorar la història de la llum i la construcció de la coneguda sèquia.

“El pregó és un discurs literari que hom pronuncia en públic en ocasió d’una festivitat o celebració.Sol ser l’acte que comença les festes populars com les festes majors d’una vil·la o barri, el carnestoltes, etc. En el cas de les festes patronals, tradicionalment el pregó és escrit i llegit per un fill de la vil·la que celebra les festes. De vegades s’utilitza també per a fer públiques reivindicacions populars. El pregó pot ser un acte solemne, on els vil·latans acudeixen mudats i escolten en silenci, o més còmic i festiu, al qual el pregoner escalfa l’ambient. Sovint és l’alcalde qui dóna la paraula al pregoner.” (Wikipedia)

Goigs de la llum

Menjar típic de la llum

Ametlles de la Llum: dolç tradicional manresà fet a base d’ametlles recobertes de confit granulat de diferents colors.

Aigua de la Llum: beguda feta a base del vi picapoll

El primer i l’últim cartell publicitari

Per acabar, us deixem amb el primer i l’últim cartell publicitari que es va fer de la llum:

(Primer cartell per celebrar la festa de la llum 1867)

(Últim cartell per commemorar la festa Manresana de la llum 2020)

Que passeu una bona festa de la llum!