Projecte de construcció de forns solars

L’alumnat de 3r d ‘ESO d’Aula Oberta participa en un Projecte de construcció de forns solars.

En l’activitat, proposada pel Departament de Ciències de la naturalesa, intervenen, de manera conjunta, les matèries de Física i Química, Biologia, Tecnologia, Educació Visual i Plàstica i Llengua Catalana.

L’experiència s’ha concebut per afavorir el treball cooperatiu. Aquesta interrelació es valora
molt positivament tant per l’alumnat com pel professorat implicat.

El forn solar o cuina solar és un sistema de cocció de menjar basat en la captura dels rajos
emesos pel sol. Actualment hi ha organitzacions humanitàries que promouen el seu ús per a
cuinar el menjar amb energia gratuïta.

El procés ha estat realitzat de forma artesanal d’acord amb un pla de treball que, els nois i les noies del grup, han seguit rigorosament per a aconseguir un bon producte final. Així doncs, la construcció del forn ha servit de pretext per a muntar tota una sèrie d’activitats encaminades a assolir els objectius generals i els transversals del projecte i els específics de cada matèria.

– Què heu après? – pregunta una de les seues professores. L’alumnat respon:
– Ja sé què és l’efecte hivernacle!
– Pararé compte de no malgastar energia, paper i altres coses si no les necessito de veritat!
– Sóc més “manetes” en la manipulació de materials.
– He entès la importància de reutilitzar i reciclar.
– He après a fer un informe de pràctiques.
– Sé com trobar informació fiable a internet.
– Escric millor, m’hi fixo més per a no fer faltes perquè sé que em perjudica en la nota de
moltes matèries.
– He après a mesurar, dibuixar i retallar perquè les capses i la resta del material encaixessen
bé.

Però, a més de les respostes anteriors i altres, n’hi ha una d’unànime que cal destacar:
– Hem après a treballar en equip!

El professorat que us ha ajudat a fer realitat el projecte, us felicita pel vostre èxit!

Àngela Creix i Estela Giner,
realitzadores del projecte

Font: Fem rogle, núm. 2, p. 18-19.