Voltem pel món

Aquest curs, l’Aula d’Acollida participa en l’edició de Voltem pel món, un projecte telemàtic en el qual participen aules d’acollida de tot Catalunya.

És una activitat col·laborativa entre professorat i alumnat al voltant de competències transversals en general, especialment, les comunicatives. L’aula virtual i les TIC s’utilitzen com a instruments d’accés a la informació i de construcció del coneixement.

Ha estat un viatge, el qual ha tingut diferents etapes o centres d’interès on l’alumnat ha desenvolupat diferents tasques que a continuació detallem:

A la primera etapa vam presentar-nos al fòrum a partir d’un power point amb les fotos dels participants i un petit text. Descrivíem una mica com érem, quants anys teníem i les nostres preferències.

A la segona etapa ens van proposar col·laborar en una campanya engegada per un grup de joves solidaris. Es tractava de fer diferents versions del joc de l’oca. Nosaltres vam fer els jocs de l’oca de la roba i monuments del món. Vam aprendre a utilitzar un programa de dibuix que es diu Gimp.

A la tercera etapa vam fer d’investigadors. Vam escollir dos animals, el llop ibèric i el guepard. Vam fer una fitxa de cada animal per explicar la seva localització: com és, com es reprodueix, Voltem pel món què menja i on viu. També vam buscar unes quantes fotos per il·lustrar el nostre treball.

A la quarta etapa havíem de convertir-nos en un personatge famós perquè ens entrevistés un altre grup. Nosaltres vam ser el jugador del Barça Ibrahim Afelay i la reina Sofia. A la vegada, havíem d’escollir un dels altres personatges per preparar una entrevista, i vam escollir els que més ens agradaven: el millor jugador del món, Lionel Messi, i el millor metereòleg de TV3,Tomàs Molina.

L’última etapa va consistir a escriure una llegenda compartida sobre dracs a través de diferents wikis, formades per quatre equips d’alumnes de diferents aules d’acollida de Catalunya.

Està prevista una possible trobada de tots els participants d’arreu de Catalunya al mes de juny si la crisi ens ho permet, però encara falta confirmació. La metodologia d’aprenentatge s’ha basat en tècniques de treball per projectes, treball cooperatiu, treball en equip i construcció
del coneixement.

La valoració final ha estat molt positiva. Ens ho hem passat força bé, tant el professorat com
l’alumnat. Ha estat una manera de treballar més dinàmica, motivadora; i on s’ha treballat
la presa de decisions conjunta, afavorint valors democràtics.

Pili Barredo i Imma Adell,
professores de l’Aula d’Acollida

Font: Fem rogle, núm. 2, p. 16.