Pràctiques cientificotecnològiques a l’EG 12 d’octubre de 3r d’ESO

L’EG S’hauria de celebrar el 12 d’octubre, dia de la Hispanitat? té com a finalitat indagar aquest fet històric, així com també les seves principals interpretacions (Dia de la Hispanitat, dia de la Resistència indígena i Dia del Respecte i de la diversitat cultural).

En la fase inicial del projecte hem treballat les diferents fonts del 12 d’octubre a partir del treball cooperatiu. També hem presentat les creacions finals a realitzar: 1) el debat i 2) el telenotícies. Aquesta setmana hem començat la fase de desenvolupament del projecte tot indagant les causes de l’arribada castellana a Amèrica i la realització d’unes pràctiques cientificotecnològiques sobre el viatge i la trobada dels dos mons.

La primera pràctica, Parant el temps!, té com objectiu trobar quin dels següents productes (aigua, oli, vinagre, sal, aigua amb sal i aigua amb sucre) conserva millor la fruita. La conservació dels aliments a alta mar era important per tal de no patir malalties, com per exemple, l’escorbut. 

 

La segona pràctica, Navegant, pretenia indagar l’evolució tecnològica de les embarcacions. Primer hem començat la tasca descrivint, analitzant i comparant vaixells grecs, fenicis, egipcis, romans, vikings i castellans. Tot seguit, hem hagut de demostrar el nostre enginy per construir un vaixell amb plastilina, canyetes i paper. Les condicions que havien de tenir els nostres vaixells eren les següents: 1) Havia de flotar; 2) S’havia de desplaçar per l’aigua amb ajuda del vent; 3) Havia de resistir un onatge suau i 4) Havia de resistir un onatge mig. Abans, però, havíem de decidir com havia de ser el casc del vaixell, on i quantes veles havíem de col·locar i quina forma havien de tenir les veles.  

Finalment, la tercera pràctica Epidèmies sense escapatòria, té com objectiu respondre la següent qüestió: Per què l’arribada dels europeus a Amèrica va suposar la desaparició de gran part de la població indígena?  Per resoldre a la qüestió hem visionat diferents talls de vídeo sobre proves paleontològiques i la resistència microbiana de les malalties. Tot seguit, hem realitzat una dinàmica on hem simulat la transmissió de les malalties entre europeus i americans aborígens amb una dissolució de NaOH. A través de la fenoftaleina i el seu canvi de color en funció del pH de la substància hem pogut arribar a unes bones conclusions.