Terra a la vista! (EG 12 d’octubre de 3r d’ESO)

En el context de l’EG del 12 d’octubre de 3r d’ESO  hem indagat les causes de l’arribada castellana a Amèrica a través de la realització d’unes pràctiques cientificotecnològiques sobre el viatge i la trobada dels dos mons.

La primera pràctica, Parant el temps!,  té com a objectiu trobar quin dels següents productes (aigua, oli, vinagre, sal, aigua amb sal i aigua amb sucre) conserva millor la fruita. La conservació dels aliments a alta mar era important per tal de no patir malalties, com per exemple, l’escorbut. 

La segona pràctica, Navegant, pretenia indagar l’evolució tecnològica de les embarcacions. Primer hem començat la tasca descrivint, analitzant i comparant vaixells grecs, fenicis, egipcis, romans, vikings i castellans (rutina compara i contrasta). Tot seguit, hem hagut de demostrar el nostre enginy per construir un vaixell amb plastilina, canyetes i paper. Les condicions que havien de tenir els nostres vaixells eren les següents: 1) Havia de flotar; 2) S’havia de desplaçar per l’aigua amb ajuda del vent; 3) Havia de resistir un onatge suau i 4) Havia de resistir un onatge mig. Abans, però, havíem de decidir com havia de ser el casc del vaixell, on i quantes veles havíem de col·locar i quina forma havien de tenir les veles. 

Finalment, la tercera pràctica Epidèmies sense escapatòria, té com a objectiu respondre la següent qüestió: Per què l’arribada dels europeus a Amèrica va suposar la desaparició de gran part de la població indígena?  Per resoldre a la qüestió hem visionat diferents talls de vídeo sobre proves paleontològiques i la resistència microbiana de les malalties. Tot seguit, hem realitzat una dinàmica on hem simulat la transmissió de les malalties entre europeus i americans aborígens amb una dissolució de NaOH. A través de la fenolftaleïna i el seu canvi de color en funció del pH de la substància hem pogut arribar a unes bones conclusions.