Exposició Fotogràfica: Punts de Vista

En aquest segon IP dedicat al món de la fotografia l’alumnat ha après a llegir i construir històries basades en l’ús de la imatge fotogràfica. Nois i noies van començar el curs prenent consciència sobre com el seu cervell reacciona endavant d’una sèrie d’imatges. Respecte a això, l’alumnat a descobert com la seva imaginació està estrictament relacionada amb la cultura visual del seu entorn social, és a dir, amb la forma de mirar de membres que pertanyen a una determinada comunitat.

Per entendre el procés de construcció d’una mirada fotogràfica ha estat fonamental no sols fer un repàs sobre les principals regles de composició, sinó també conèixer els diferents geners fotogràfics i els treballs dels seus principals referents. En aquest últim cas, com professorat, hem considerat indispensable oferir a l’alumnat la possibilitat de visitar dues exposicions fotogràfiques: una col·lectiva i una altra personal.

En el primer cas vam veure el treball “Barcelona Fotògrafes” instal·lat endavant del Centre de Cultura i Memòria del Born (Barcelona). La mostra vol reivindicar el paper d’unes dones que van ser pioneres en el món de la fotografia i que van situar Barcelona en el centre de la seva obra. La mostra estava formada per 70 fotografies fetes per 21 fotògrafes entre la dècada dels anys 30 i principis dels 90. En canvi, l’exposició personal estava instal·lada en la sala de la Fundació Colectania de Barcelona. Es tracta del treball “Vides de dones” de Mary Ellen Mark, una fotògrafa estatunidenc compromesa en documentar les dones del seu temps, en diferents contexts socials.

Per l’alumnat visitar les dues exposicions ha representat una oportunitat única no sols per veure analitzar de manera propera els treballs de professionals de la fotografia, sinó també per entendre com s’edita, construeix a nivell narratiu i munta una exposició. En aquest sentit han pogut aprofitar l’experiència com fons d’inspiració per la creació col·lectiva prevista pel programa de l’IP.

Després d’haver fet diverses proves fotogràfiques compartides amb companys i companyes, l’alumnat ha hagut d’escollir un tema visual i realitzar dues imatges personals. El procés ha estat llarg i caracteritzat per errors i repeticions. No obstant això, el grup classe ha estat capaç de produir un conjunt de 26 imatges de bon nivell tècnic, separades en tres eixos temàtics: Emocions, Espais i Natura.

Finalment, desprès d’escollir l’espai, decidir el recorregut narratiu i muntar les imatges sobre apòsits suports, l’alumnat ha inaugurat l’exposició el passat 14 de maig. Restarà oberta al públic fins al 29 de juny.