Espai en Xarxa – Esperit Crític i Dia PI

Hem acabat el primer dels espais en xarxa. En el nostre cas vam rebre l’encàrrec de fomentar l’esperit crític de l’institut i preparar el día PI.

Durant aquestes sis setmanes hem estat estudiant i aprenent diferents eines per detectar fake news i rumors. Aquests dos àmbits estan presents a la nostra vida quotidiana i l’alteren constantment. En aquest espai en xarxa hem après a detectar, examinar, tallar el rumor i desmentir-lo.

Al llarg d’aquestes setmanes hem fet diferents activitats que ens han ajudat a millorar el nostre esperit crític, com per exemple: llegir articles, contrastar informació, hem vist pel·lícules per reflexionar,hem fet debats…

Com un dels principals objectius d’aquest espai era fomentar que la resta de l’institut tingui un millor esperit crític, vam planificar les accions a partir del mètode científic.

Primer vam estudiar i observar sota la pregunta: el nostre centre és crític?

Sota la hipòtesi de que no ho era, vam iniciar una recollida de dades per comprovar si la nostra hipòtesi era certa. Vam enviar un formulari a totes les persones del centre per avaluar el nivell d’esperit crític de l’alumnat i el professorat. Al formulari, les persones havien de respondre com reaccionarien davant de certes situacions.

També vam dissenyar diferents experiments sociològics que vam dur a terme al llarg de les sis setmanes. Un dels experiments va ser que un grup s’inventava un rumor sobre un alumne i havíem d’estudiar i apuntar qui expandia el rumor, qui preguntava al principal afectat per corroborar el rumor o qui simplement callava i és guardava el rumor. Com a conclusió de l’estudi, a l’institut Bitàcola el 80% aplica l’esperit crític, però voliem assolir un 100%, així que vam dissenyar propostes per millorar.

Com a proposta de millora vam redactar decàlegs on donem consells als estudiants sobre com poden millorar el seu esperit crític i no creure’s tot el que es diu. Per estimular l’esperit crític també hem fet una llista amb pel·lícules crítiques que donen peu a reflexionar i crear debat.

Per acabar hem preparat i organitzat el día PI, que es durá a terme el dia 14 de març, un dia on farem activitats relacionades amb el nombre PI i tot el que l’envolta. Una de les nostres tradicions més famoses és fer un concurs de pastissos, aquesta és una de les activitats que més ens agraden i sempre hi ha una gran expectació respecte aquesta celebració.

Aquestes sis setmanes han arribat plenes d’emocions i coneixement i esperem haver ajudat al centre.

Article redactat per Esther Sànchez 2nA