Citizens Science Revolution, cap als Camins Escolars

Els Espais en Xarxa del segon trimestre han començat amb importants demandes. En el cas de l’Espai en Xarxa de Citizen Science Revolution l’encàrrec ens el fa la pròpia Alcaldia de l’ajuntament de Barberà del Vallés.

Concretament ens demanen un estudi sobre la velocitat a la que circulen els vehicles a les rodalies de les escoles del municipi a la vegada que analitzar la contaminació en aquest espais.

Aquesta demanda ens porta a participar del projecte Smartcitizen, un projecte d’àmbit europeu que pretén implicar a la ciutadania en recerques de caire científic amb l’objectiu de millorar les condicions de vida saludable al seu entorn. Exemples d’això són els estudis de contaminació atmosfèrica o de soroll a Barcelona ciutat.

De moment, el nostre projecte ha començat amb dues assessories. Per un costat la Policia Local de Barberà del Vallés, amb una extensa explicació sobre la circulació de vehicles en vies urbanes així com dels diferents sistemes per detectar i reduir velocitats. Conjuntament amb la policia estem realitzant la presa de dades de velocitats per al nostre estudi mitjançant diversos sistemes, entre ells un velocímetre làser de pistola.

I per una altra banda, el CRECIM (Centre per a la Recerca de l’Educació Científica i Matemàtica) ens ha fet una assessoria sobre el projecte Smarcitizen així com dels sensors per mesurar partícules en suspensió i soroll que utilitzarem.

Sens dubte un projecte molt interessant i complet que ens permetrà dotar de dades objectives per fer un següent pas, engegar el programa de Camins Escolars a Barberà del Vallés amb l’objectiu d’aconseguir una atmosfera més neta i uns camins més segurs per a tothom.