ALUMNA DE L’INSTITUT TORRENT DELS ALOUS GUANYA UN DELS PREMIS MIQUEL CRUSAFONT

L’alumna Lídia Bernardino de 1r ESO ha quedat en segona posició ens els premis Miquel Crusafont en la seva desena edició, que organitza el Museu de Paleontologia de Sabadell. S’havien presentat, de diferents instituts de la comarca, gairebé nouranta relats en català sobre la temàtica dels fòssils.

Un any més els alumnes de 1r ESO han participat en aquest concurs d’històries fòssils on calia elaborar un conte. Aquesta tasca forma part d’un projecte transversal organitzat pels departaments de català i ciències.

A l’acte han assitit els guardonats, els familiars i el jurat d’aquests premis. També hi era present la directora del nostre institut. Ha estat una entrega senzilla i amb poc públic per tal de complir amb la normativa COVID. Els tres finalistes han recollit els regals que els han donat i han llegit les seves històries al públic allà present.

Des d’aquí donar la més sincera enhorabona a la Lídia per aquest merescut premi!

PREPARATS PER AL DELF

Aquesta setmana han tingut lloc a l’Institut Angeleta Ferrer de Sant Cugat els exàmens oficials per l’acreditació del coneixement de la llengua francesa (DELF). El nostre centre ha presentat un total de 40 nois i noies de 3r i 4t d’ESO, 7 opten al B1 i 33 al A2. Porten entre 3 i 4 cursos preparant-se de valent amb la seva professora Ana Colomina. Aquesta és la sisena vegada que presentem alumnat per al A2 i la quarta per al B1. Segur que l’esforç constant ha valgut la pena. Des d’aquí els desitgem molta sort a tots i totes. Bon chance!

AULA OBERTA: PRIMERES PLANTACIONS

Hola a tothom.

Una vegada hem ubicat i definit l’espai del nostre hort, hem realitzat les primeres plantacions i la cosa ja comença a tenir color!! També hem fet una tanca amb fusta i corda al voltant que, tot i no estar acabada encara creiem que quedarà molt bé.

Aquestes primeres plantes que hem decidit plantar són una sèrie d’herbes aromàtiques les quals donen un toc de color al voltant del nostre hort, ja que creiem que quan creixin quedaran molt bé a nivell decoratiu. A més, si tot va bé, les podem fer servir per tal de condimentar menjars o donar un toc d’olor.

Finalment cal dir que també aquestes plantes són bones per l’hort, ja que ajuden a prevenir la possible aparició d’alguns insectes que puguin perjudicar la nostra plantació.

Properament farem la primera plantació de cebes a l’hort! Això ja fa bona pinta!

EQUACIONS DIFERENTS

Els alumnes de 2n hem iniciat el tema d’equacions fent servir mongetes blanques i vermelles juntament amb trossos d’ouera (que simbolitzen la incògnita que volem trobar). Ha estat una forma diferent de començar a treballar la resolució de les equacions de primer grau. Hem gaudit de l’activitat i ha estat una forma d’aprendre diferent.

HIVERNACLES

Al llarg d’aquest curs l’alumnat de 3r d’ESO ha estat construint petits hivernacles per a l’estudi del creixement de les plantes dins i fora d’aquests des del projecte STEAM (acrònim anglès que fa referència a ciència, tecnologia, enginyeria, arts i matemàtiques).

Durant el primer trimestre van construir les estructures que servirien d’hivernacle; al segon trimestre van plantar enciams, bledes i pastanagues; durant el segon i tercer trimestre es van regant les plantes de manera regular i se n’estan prenent mesures; i al tercer trimestre s’analitzaran les dades per a poder extreure’n conclusions.

És un projecte que s’està duent a terme coordinadament des de les matèries de ciències, tecnologia i matemàtiques amb l’objectiu d’ajudar a l’alumnat a desenvolupar algunes de les competències bàsiques i relacionar coneixements d’àmbits diferents.

SERVEI COMUNITARI

Continuem amb el Servei Comunitari en el Torrent dels Alous.
Divendres 19 de març, vam tenir la visita i xerrada de dues noves entitats de Rubí: Càritas i Rubí Acull. En aquesta ocasió, els nostres alumnes van poder conèixer i saber en què consisteixen els diferents projectes i programes sobre voluntariat per part de cadascuna d’aquestes associacions, a més, de la possibilitat de triar quin tipus d’activitat realitzaran amb ells durant el seu voluntariat.
Van estar molt atents a les xerrades, perquè sobretot, els van fer pensar i reflexionar sobre les diferents maneres de poder ajudar a les persones més vulnerables i amb un objectiu molt clar també: “han de ser solidaris amb aquelles persones que més ho necessiten”.
Roser Ruiz.

2E GUANYA EL DICTAT SOLIDARI

El dimarts 9 de març, l’alumnat de 2E va participar al dictat solidari organitzat per Ràdio Rubí i al concurs paral·lel que va tenir lloc el mateix dia, durant la classe de Català de 10 a 11. En primer lloc, els presentadors van mantenir una conversa relacionada amb la dona, concretament amb Caterina Albert i Francesca Bonnemaison. Després, van passar a dictar el text, que també tractava del tema de la desigualtat de gèneres, que van poder escoltar fins a tres vegades. Un cop fet el dictat, van fer les preguntes, moment en el qual les alumnes de 2E van aprofitar -i també el professor- per participar-hi un parell de vegades, sempre amb la resposta correcta. Al final, es van assabentar que havien guanyat el concurs, amb un premi d’un lot de llibres que premia la seva participació, la feina i el bon fer, cosa que dona més prestigi al nostre institut. Aquest és el podcast del programa. 

DIA DE LA LLENGUA MATERNA

El 21 de febrer es va cel.lebrar el dia internacional de les llengües maternes i el divendres 19 les aules d’acollida dels instituts de Rubí vem participar en el programa de Ràdio Rubí. Va ser un programa molt emotiu on els joves nouvinguts explicaven d’on és la seva llengua materna, les seves arrels envers a la seva terra d’origen.

El nostre institut va estar representat per la Jennifer Yasmina Santa Cruz que fa poc ha arribat de Bolivia i la Kristell Monserrate que ve de l’Equador. Les dues estudien de 3r D de la ESO a l’Institut Torrent dels Alous i la seva llengua materna és el Quítxua. 

El programa el conduïa la Clara Soley, coordinadora LIC del Servei Educatiu del Vallès Occidental. 

La benvinguda al programa va ser molt emotiva, com diu la lletra de Txarango: el meu poble ve de tot arreu, és un poble humil que camina a peu…té molts noms, té molts déus…la diversitat és una riquesa que tenim, cal valorar aquest tresor i sentir-nos una comunitat unida amb totes les identitats, sumant,  no restant…

En tot moment  es valorava la riquesa de les llengües del món, la necessitat de preservar-les. La diversitat lingüística a Catalunya i a Rubí…

Al programa han estat convidats una representació de  l’alumnat nouvingut que estan aprenent català a les aules d’acollida de Rubí, als nostres instituts de secundària. Han participat nois i noies d’arreu del món: del Pakistan, Brasil, Marroc, Xina, Bolívia, Equador, etc.

Ha estat una trobada amb altres llengües i cultures i els joves han pogut expressar-se amb la seva llengua materna tot fent llaços amb altres noies i nois nouvinguts a la Rubí.

Adjuntem l’àudio de la gravació del programa “ DIA DE LA LLENGUA MATERNA” de Ràdio Rubí.

https://www.radiorubi.fm/programs/pla-educatiu-de-lentorn/radiorubi_podcast_15158