CFGM Guia Medi Natural i Lleure

En el marc del Mòdul Professional 15 – Síntesi, els alumnes de segon curs del CFGM de GMNiTLL planificaran i duran a terme una sèrie de projectes al llarg del curs. L’objectiu d’aquests és utilitzar tots els coneixements apresos durant el cicle i aplicar-los en la preparació i realització d’activitats al Medi Natural.

Cada un d’aquests projectes es relaciona estretament amb algun dels mòduls professionals treballats durant el cicle, i tots tenen en comú la planificació i realització d’activitats al medi natural.

En aquest apartat anirem penjant petits resums de cadascuna de les sortides a mesura que les anem fent. No us ho perdeu!

Primer projecte – RUTA CIRCULAR AL PEDRAFORCA

Com a primer projecte del curs i lligat amb el MP05 Guia de muntanya baixa i mitjana, i per crear lligams entre l’alumnat de 1r i 2n del GMNiTLL a principi de curs, el 29 i 30 de Setembre es va fer una ruta circular de dos dies pels voltants del massís del Pedraforca. Aquesta va començar a Gòsol, vam fer nit en una zona d’acampada propera a Saldes, i va acabar altra vegada a Gòsol, amb un recorregut total d’uns 25km i 1200m de desnivell positiu.

Els alumnes de 2n es van encarregar de preparar el track de la ruta i de guiar-la, donant exemple als de 1r i posant en pràctica allò après al mòdul de senderisme. També van dinamitzar les estones mortes, aprofitant tots els coneixements adquirits en els mòduls encarats al lleure, i van ajudar a preparar els vivacs per a que tothom dormís de la millor manera possible.

Tot i que la meteorologia no va acompanyar massa (va ploure durant bona part del primer dia), va ser una molt bona manera de mostrar a l’alumnat de primer quin tipus d’experiències es viuen durant el cicle, i de veure que la pluja no ens atura!

En resum, va ser una molt bona primera sortida. Les vistes constants del Pedraforca des de 360º, i el recorregut de dificultat baixa – mitja van servir per motivar als de primer. I pels de segon va servir com a tast del repte que suposa preparar activitats per grups en la incertesa inherent al medi natural, que és l’objectiu del MP15 Síntesi.

Segon projecte – Simulacre de Proves d’accés del Tècnic Esportiu de nivell 1 d’Excursionisme

El 8 de novembre d’enguany, l’alumnat de segon del GUIAMNLL va organitzar un simulacre de les proves d’accés al tècnic d’excursionisme de nivell 1 a l’alumnat de primer curs. Aquestes proves consistien a realitzar un recorregut d’uns 10 kilòmetres aproximadament amb 1000 metres de desnivell positiu des de la població de Ribes de Freser fins al cim del Taga i tornar al punt d’origen.

Durant el recorregut a fer, en diferents punts de la ruta, l’alumnat s’anava trobant proves de destresa i habilitat tècnica com la grimpada, el descens tècnic sense caure per terreny de pedra, terra i herba. El simulacre tenia un temps límit establert per a la seva realització per així poder considerar el o la participant apte o no apte. D’aquesta manera el mateix alumnat pot saber si es pot presentar amb certes garanties d’èxit a les proves d’accés oficials que organitza la generalitat.

Projecte «Ens orientem a Montjuïc»

Durant tot el curs, l’alumnat de CAFMN organitza curses d’orientació a diferents grups educatius.

La idea és presentar l’entorn de Montjuïc d’una manera diferent a tots els grups que estiguin interessats a participar en aquesta activitat. De moment s’ha realitzat amb l’alumnat dels Cicles de Grau superior i de l’IFE de l’Institut de l’esport de Barcelona.

El curs 2021/22, aquest projecte s’ampliarà, per fer-ho també a les escoles de primària i secundària dels voltants de Montjuïc.

Projecte «Jornada inclusiva a l’escola»

Com a part del contingut del crèdit 10 de Dinàmiques de grup, l’alumnat de 1r curs de conducció d’activitats esportives al medi natural (CAFEMN) durà a terme una jornada inclusiva per alumnat amb risc d’exclusió social mitjançant dinàmiques de grup relacionades amb la comunicació.

L’alumnat s’encarregarà d’organitzar, planificar i portar a terme aquesta jornada en un centre públic de la mateixa zona que l’Institut de l’Esport de Barcelona (IEB) amb l’objectiu de fusionar l’activitat física i l’esport de forma inclusiva amb nenes i nens de primària.