L’optativa de Medi Ambient a 2n ESO – La recollida selectiva

L’Institut Vila-seca és Escola Verda gairebé des dels seus inicis. Al llarg dels anys, però, hi ha hagut novetats en les normatives i en els  programes o projectes que afecten el sistema educatiu i la societat. Aquests canvis afecten l’organització del centre i el format per com es poden concretar en el currículum dels alumnes. Actualment, el centre ofereix una optativa de Medi Ambient  pels alumnes de 2n ESO amb dues hores setmanals. Aquesta optativa pretén treballar la sensibilitat dels alumnes versus la protecció del medi ambient i el respecte per la natura però sobretot a la seva realitat.

Aquest trimestre l’alumnat ha observat que el pati de l’institut acumula molts residus. Aquest és un problema que ja ve del curs passat. L’alumnat no és conscient, però, que en les dues últimes dècades s’han vist canvis dràstics en l’esmorzar dels adolescents. Els alumnes ja no porten el seu entrepà embolicat en paper de cuina i una bossa de tela. La major part porta l’entrepà protegit per un paper d’alumini, un petit paquet de 4/6 galetes, un dònut o un suc petit en bric. Gairebé ningú porta una peça de fruita per esmorzar! I respecte a l’aigua, amb les temperatures elevades d’aquests dies, són molts els alumnes que porten una ampolla d’1,5 l o d’ ¼ de litre. Tots aquests nous hàbits impliquen que la quantitat de residus que generen els 700 alumnes del centre sigui significativa i hagi augmentat al llarg dels anys.

Amb l’objectiu de reduir aquest impacte ambiental, l’alumnat de l’optativa de medi ambient ha llençat una campanya per afavorir la reducció de residus al pati de l’institut. Per aquest motiu surten a l’hora de l’esbarjo per recordar als companys que la brossa va al cubell i que ha d’anar al color correcte. En aquesta campanya també treballen per augmentar els punts de recollida selectiva del pati o recordar als companys que l’esmorzar pot venir en una carmanyola i la beguda en una cantimplora.

Isabel Mendes. Coordinadora medi ambient.

El dia 21 de setembre els alumnes de l’optativa de medi ambient de 2n d’ESO han passat l’hora de classe recollint la brossa del pati. N’han recollit aproximadament 6,5 kg. En un mes seran 130 kg i en un curs escolar més d’una tona (1170 kg!!!).

D’aquesta brossa la major part era plàstic, paper i paper d’alumini. El grup d’alumnes de l’optativa pensem que els companys haurien de portar l’esmorzar en una carmanyola per a disminuir la brossa i no contaminar tant com ara.

Alumnes de l’Optativa de Medi Ambient