La Resistència, un joc de rol històric creat a classe

Els alumnes de 4t ESO C, en el marc de l’assignatura de Ciències Socials, han dissenyat un joc de rol sobre la II Guerra Mundial, un dels darrers episodis històrics estudiats a classe. Es tracta de “La Resistència“, on a través de diferents personatges i situacions, es recrea la persecució que el nazisme va dur a terme a Europa contra jueus, gitanos, homosexuals, discapacitats, intel·lectuals d’esquerra, artistes compromesos, eslaus…
El joc de rol, dissenyat per a 40 jugadors, es va estrenar durant la festa de graduació de 4t d’ESO, i hi van participar alumnes i professors. A partir d’una identitat i una missió concreta que s’adjudicava al moment de la inscripció, la partida es va allargar fins després del sopar. Membres de la GESTAPO, però també de la Resistència organitzada, Joventuts Hitlerianes i ciutadans innocents van ser els protagonistes camuflats de la jornada.
Preparat durant les classes prèvies de Socials a partir de tot allò après a classe sobre aquest moment històric, el joc té el doble objectiu d’aprofundir en el drama humà que va suposar l’emergència dels feixismes al vell continent, així com desenvolupar la capacitat de dissenyar unes regles i un material d’un joc amb certa complexitat.
Aquí podeu llegir la introducció al joc:

“Estem en un dels moments més foscos que ha viscut Europa en la història recent. Durant els anys 30 del segle XX, el vell continent ha vist créixer diferents règims totalitaris a Alemanya, Itàlia i la URSS, principalment. A Alemanya, el règim nazi liderat per Adolf Hitler ha instaurat un clima de terror cap a una part de la població.

Aconseguiran els membres de la GESTAPO, la policia secreta de l’estat nazi, acabar amb la població considerada indesitjable? Segueixen les directrius d’un destacat líder nazi, a qui obeeixen amb una disciplina fèrria. I compten amb la col·laboració dels cadells del règim, les Joventuts Hitlerianes, joves adoctrinats des de ben petits per servir al III Reich.

No ho tindran tan fàcil, però. Els demòcrates i els antifeixistes s’han començat a organitzar: són la resistència. Protectors de tots aquells que pateixen persecucions i assassinats, estan disposats a acabar amb el règim de terror imposat per Hitler, encarant-se amb valentia als nazis. Segueixen les ordres del cap de la Resistència, i la salvació de milers de persones innocents està a les seves mans.”

Josep Roig. Departament de Ciències Socials.