Excursió a les Mines Neolítiques de Can Tintorer a Gavà (Baix Llobregat)

Com ja ve sent tradició al nostre institut, les professores de Ciències Socials vam realitzar el passat 18 de novembre una sortida a les mines neolítiques de Gavà amb 110 alumnes de 1r d’ESO i dos autocars! A l’arribar a Gavà vam esmorzar a les portes del jaciment i després ens van dividir en quatre grups per alternar les diverses activitats que vam dur a terme al llarg del matí.

Un grup d’alumnes va començar fent el taller de joieria, utilitzant per primera vegada una ballarina (l’eina que servia per perforar la variscita) per a fer-se un collaret de la mateixa manera que ho feien artesanalment els homes del Neolític i que després van prendre a casa.

Mentrestant, un altre grup va visitar el jaciment arqueològic coberts amb un casc groc, no fos cas que hi hagués algun cop al cap avançant en aquells túnels tan estrets i excavats fa milers d’anys amb pics de pedra i troncs. Els alumnes ja saben que en aquella època encara no s’havia descobert el metall i per tant les eines eren molt més fràgils i trencadisses.  Els miners d’aquest jaciment extreien el mineral de variscita tan preuat en aquella època per elaborar productes artesanals d’intercanvi comercial (braçalets, collarets, polseres, arracades…). S’ha trobat variscita de Gavà fins i tot a Marsella!

Un altre grup va escoltar atentament les explicacions del monitor que els acompanyava, mentre els ensenyava al llarg d’un recorregut del jaciment, rèpliques d’estris i utensilis neolítics, ossos, ceràmica, cistells, un forn, una cabana i la famosa Venus de Gavà.

El darrer grup va començar veient un audiovisual on s’explicava la descoberta  de les mines l’any 1974 mentre s’ urbanitzava la zona on avui dia es troba el jaciment.

Al llarg del matí també vam visionar alguns documentals; un en 3D, que ens facilitava les explicacions dels guies i el que havíem après a l’institut sobre la Prehistòria.

Després d’un matí tan intens vam acabar la jornada al centre Barnasud, ja que era missió impossible anar a dinar tots junts i amb banys públics per a tothom. Allí uns es van dirigir cap al Burguer King, d’altres a la Tagliatella, d’altres en un banc menjant un entrepà o uns bons macarrons a la carmanyola… i en l’estoneta que els vam deixar encara alguns i algunes van anar de shopping pel recinte comercial.

Necessitaven una mica d’esbarjo amb els amics abans de retornar en autocar cap a Vila-seca. La sortida va anar molt bé, malgrat el volum de joves que dúiem. Repetirem segur el curs vinent!

Montse Font, professora del departament de Ciències Socials.