Viure llegint (antologia de lectures per a l’ESO)

Més enllà del corpus de lectures que integren formalment els respectius temaris de cada curs, des del departament de Llengua Castellana (i en consonància amb la tasca desplegada en el context de la biblioteca i d’aquest blog) hem volgut aprofondir en la tasca de foment i estímul de l’hàbit lector en una franja educativa tan capdal i sensible com és l’etapa formativa de l’ESO. És per això que hem elaborat una “antologia” de lectures recomenades per als alumnes des de 2on fins a 4rt d’aquest cicle i en la qual, atenent sempre a criteris que prioritzin incentivar la passió lectora, s’han inclòs títols de diversos gèneres i temàtiques, des de clàssics de la literatura universal fins a còmics de culte passant per referents actuals de la literatura juvenil que han construït en molt poc temps una mitologia i un imaginari propis.

Aquest llistat s’ofereix als alumnes sense cap factor d’obligatorietat, procurant però posar de manifest la importància d’endinsar-se en el món de la lectura com un procés d’enriquiment vital. Consolidar aquest hàbit permet no només tenir accés a un bagatge cultural i literari de valor incalculable, sinó també, en el decurs d’aquest viatge lector, adquirir les eines indispensables per a entendre el món que ens rodeja i trobar les millors vies per a dialogar amb ell i, arribat el cas, interrogar-lo críticament. Cada llibre sel·leccionat va acompanyat d’una fitxa que l’alumne complementa i per mitjà de la qual aprèn també a sistematitzar i sintetitzar les informacions i dades més rellevants de la lectura duta a terme.

• Jack London: La llamada de lo salvaje
  • Edgar Alan Poe: Narraciones extraordinarias
  • Michael Ende: Momo / La historia interminable
  • Arthur Conan Doyle: El sabueso de los Baskerville / Estudio en escarlata