Llegir a casa: suggeriments i orientacions

És inqüestionable el paper fonamental que juga l’escola a l’hora d’incentivar i promoure la lectura entre els alumnes. Els criteris pedagògics de qualsevol centre docent, en qualsevol dels cicles formatius que imparteixi, han de tenir sempre molt present el llibre i la lectura com a eines indispensables no només per a un correcte procés d’alfabetització, sinó també com a instruments per a garantir una actitud desperta, crítica i reflexiva dels nois i noies respecte el seu entorn.

Ara bé, no és menys cert que aquesta tasca docent restarà incomplerta si no es veu reforçada per un treball d’estímul i d’acompanyament de les famílies en aquest procés. Els hàbits quotidians adquirits i practicats a casa són un referent indispensable en el camí de creixement intel·lectual i personal dels nens i dels joves. I entre aquests hàbits, el de la lectura esdevé sens dubte un dels més importants, especialment si tenim en compte que vivim en una societat en què els incentius a la lectura són cada cop més escadussers, progressivament arraconats pel domini aclaparador de la cultura visual. És per això que des del blog de la nostra biblioteca volem convidar a pares i mares a exercir aquest importantíssim paper de guia i de referent, integrant l’hàbit de la lectura en el conjunt de les pràctiques diàries. I com que sabem que cada família és un món i que no tothom duu incorporats de vell antuvi aquests hàbits, us oferim un petit llistat d’orientacions i consells ben senzills de seguir, amb els que optimitzareu els temps i espais dedicats a la lectura així com facilitareu la incorporació del llibre com a element de la vostra quotidianeïtat. Aquests consells estan basats en la guia orientativa que ofereix el Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya en l’àmbit de família i escola.

Preneu nota, doncs!

-Procureu que els vostres fills/es adquireixin la costum de veureu’s llegint a casa de manera regular. No cal que siguin necessàriament sempre llibres: la premsa, les revistes, fins i tot els còmics (ep, però no s’hi val incloure en aquesta llista els manuals d’instruccions dels electrodomèstics!), són vies d’accés a la lectura igualment vàlides. El que resulta fonamental és que la mainada estableixi de manera diàfana una associació entre les figures materna i paterna i la pràctica de la lectura. Penseu que sou els seus referents prioritaris, sobre tot durant la infància i la primera adolescència, i per tant allò que incorporeu en les vostres rutines quotidianes serà més fàcilment integrat pels vostres fills/es en el conjunt dels seus hàbits personals.

-Acompanyeu els vostres fills/es en el seu procés de construcció en tant que lectors. Aquest acompanyament ha d’adaptar-se a les diverses fases de creixement i maduració, incorporant diverses estratègies d’estímul i reforç: des de la lectura de contes en veu alta durant la primera infància (no només abans d’anar a dormir, tot i que aquest és un moment idoni) fins a la lectura conjunta d’un mateix llibre durant el període de formació lectoescriptora, passant per interessar-se per les lectures que estiguin fent a classe o ajudant-los a planificar i administrar de la millor manera possible el seu temps diari de lectura.  Cal que tingueu sempre presents i preferències dels vostres fills/es: podeu aconsellar-los i fer-los suggerències, però respectant sempre els seus criteris i la seva personalitat lectora. Procureu que a casa sempre hi hagi lloc per a llibres que els puguin resultar interessants i estimulants i no maldeu per a fer d’ells una rèplica lectora de vosaltres mateixos. Totes aquestes accions han d’estar encaminades a fer del procés d’acompanyament un exercici constant de reforç positiu respecte el seu hàbit lector: cal que se sentin valorats i encoratjats en aquesta pràctica, que experimentin la lectura com quelcom de què estar-ne satisfets i viure un interès creixent per la mateixa.

-Intenteu que a casa hi hagi sempre racons agradables i comfortables per a la lectura. Disposar d’espais dotats d’aquestes qualitats (diàfans, lluminosos, còmodes…) facilita enormement associar la lectura al plaer i convida a fer d’aquesta lectura un moment recorrent en el dia a dia.

-Diversifiqueu les formes en com poden apropar-se a la lectura i al món literari. De vegades no n’hi ha prou amb recòrrer al llibre per a consolidar l’hàbit lector; en aquests casos (però no només en aquests casos) pot resultar molt profitós cercar d’altres estratègies, que no només estimulen l’interès per les obres literàries sinó que també permeten establir ponts entre la cultura escrita i d’altres llenguatges. Des d’activitats lúdiques relacionades amb el món del llibre i la lectura fins a visionar pel·lícules basades en obres literàries, passant per recrear (plàsticament, o fins i tot de manera teatralitzada) personatges i situacions que els vostres fills/es hagin llegit prèviament… Les opcions són molt variades, i en aquest sentit us pot ser de molta ajuda consultar regularment el llistat d’activitats que es duen a terme a biblioteques o centres cívics, tant per a assistir-hi com a per a obtenir-ne idees que pogueu aplicar després a casa.