Patrimonia’m i el Rec Comptal

El dia 28 de març l’alumnat de 2n d’ESO va començar el projecte Memòries del Rec Comptal en el marc del programa Patrimonia‘m Col·leccions, que fomenta la participació activa entre els museus o centres culturals i el centres educatius. Aquest programa es basa en la cocreació d’interpretacions del patrimoni on l’alumnat n’és el motor i el protagonista. En el nostre cas, l’eix sobre el qual desenvolupem el projecte transversal és el Rec Comptal i el Centre Cultural que col·labora amb nosaltres pel que fa a la interpretació i difusió del patrimoni és el Born CCM.

El projecte es desenvolupa en dues parts ben diferenciades i un producte final.

La primera part inclou una sèrie de sortides i visites que compten amb l’assessorament del Servei Educatiu del Born. L’alumnat s’ha desplaçat a Montcada per veure de primera mà el punt on neix el Rec Comptal i també per estudiar quin és el seu recorregut actual, els seus usos i el traçat. En una segona sortida han estudiat les principals activitats econòmiques que es desenvolupaven al voltant del Rec durant l’Edat Mitjana i tots aquells gremis i oficis que necessitaven de la seva aigua per poder funcionar. Han recorregut el carrer del Rec, el d’Assaonadors, Blanquers, les Basses de Sant Pere, etc. A la tercera de les sortides s’han centrat en les restes i troballes arqueològiques del Born CCM, han localitzat algunes de les cases i negocis que encara es conserven a la vora del recorregut del Rec, han vist com funcionaven els molins hidràulics, quines eren les principals canalitzacions d’aigua que s’utilitzaven a l’època, quins residus s’hi abocaven, com era el paisatge que s’estenia al voltant del rec i els principals conreus que s’hi cultivaven.

La segona part del projecte, que començarem després de Setmana Santa, inclourà el treball de recerca de l’alumnat que es farà a l’institut. Amb els resultats d’aquesta recerca organitzaran el contingut del congrés que se celebrarà el 4 de maig al Born CCM.

Esperem poder seguir informant-vos del desenvolupament d’aquest projecte, però de moment aquí teniu algunes fotografies per anar fent boca.

Sara Gràcia