Memòries del Rec Comtal

Durant la primera part d’aquest 3r trimestre, l’alumnat de 2n d’ESO de l’institut ha fet un projecte titulat Memòries del Rec Comtal, dins el programa Patrimonia’m i en col·laboració amb el Born CCM.

L’objectiu d’aquest treball globalitzat era conèixer la realitat del Rec Comtal, descobrir la importància que aquest canal d’aigua ha tingut al llarg de la història, conèixer les modificacions que ha patit en tot del seu recorregut, els usos que ha tingut i que encara té, analitzar quines són algunes de les propostes de recuperació del Rec i buscar testimonis que encara recordin haver-ne fet ús durant la seva infantesa.

En tot aquest treball de recerca d’informació ens va ser molt útil l’ajuda que ens van oferir des del Servei Educatiu del Born CCM. L’alumnat va participar en tres sortides diferents, totes elles dinamitzades pel personal del Servei Educatiu, els quals van preparar una sèrie d’activitats útils i engrescadores que ens van permetre començar a treballar en la recollida d’informació per tal de poder acabar organitzant el I Congrés del Rec Comtal. Aquest congrés es va celebrar el dia 5 de maig a la Sala Moragues del Born CCM. Tot l’alumnat de 2n d’ESO, amb les seves acreditacions corresponents, va participar-hi i va fer les seves intervencions en funció del tema que havien treballat en relació al Rec: el seu recorregut, el funcionament dels molins fariners que aprofitaven la seva aigua, els topònims que han sorgit al seu voltant, les anècdotes i experiències de testimonis que recordaven haver-se banyat al Rec de petits, els usos del rec al llarg de la història, les imatges del passat i del present del Rec, la biodiversitat que podem trobar al seu voltant i les propostes de futur que permetrien la recuperació d’alguns dels seus trams.

Ha sigut un projecte molt complert i enriquidor. Hem viscut la història de primera mà, recorrent les restes arqueològiques que es conserven al Born i també el canal d’aigua que avui encara es pot resseguir des de Montcada, passant per Vallbona, els horts de la Ponderosa i desembocant al riu Besòs.

A partir d’aquest treball hem aconseguit fer memòria del Rec Comtal i recuperar un bocí de la història de la nostra ciutat que no ens ha deixat indiferents.

Sara Gràcia

Clica en la imatge per veure els vídeos.