Job shadowing a Neumarkt am Wallersee (Àustria)

Com a docent de llengua estrangera a l’ESO i el Batxillerat, des del 22 fins al 26 de maig vaig gaudir de l’oportunitat de realitzar un job shadowing a la HLW (Höhere Lehranstalt für wirtschaftliche Berufe, traducció: Centre d’ensenyament superior de professions econòmiques) de Neumarkt am Wallersee, un poble a uns 20 km al nord de Salzburg, Àustria. Un job shadowing consisteix a observar, acompanyar, aprendre, participar i involucrar-se durant un cert temps en el dia a dia d’un centre educatiu. Aquesta experiència ha estat possible gràcies a un dels programes de l’Erasmus+ dels quals participa l’institut.

Durant la setmana que vaig estar a HLW Neumarkt vaig participar activament de la vida escolar del centre a través de diverses activitats que els col·legues austríacs havien previst. L’estada va començar amb un tour per les instal·lacions, seguidament em vaig incorporar a les diverses classes de les companyes docents de llengües estrangeres, en alguna ocasió fent les funcions d’auxiliar de conversa en castellà. També vaig poder tastar els plats de l’alumnat de cuina, que aquella setmana estaven fent els exàmens finals.

La rebuda tant per parts dels companys/es docents com de l’alumnat va ser excel·lent, feia la impressió que estaven molt avesats a acollir docents estrangers. El seu interès per altres llengües i cultures, així com les ganes de conversar i conèixer, van provocar moltes estones de xerrades d’intercanvi d’idees i percepcions, a la vegada que ens va permetre millorar l’expressió oral als interlocutors.

El sistema educatiu austríac difereix del català en un aspecte força rellevant, a partir dels 10 anys i fins als 14 l’alumnat assisteix a la MittelSchulen (Middle School), i a partir dels 14 es diversifiquen. El centre a on es va dur a terme el job shadowing és un centre a on l’alumnat de 14 a 18 anys rep una formació integrada acadèmica i professional en els àmbits de cuina, serveis i organització d’esdeveniments; a més a més de fer un període de pràctiques obligatori a l’estranger en empreses de 3 a 4 mesos. En acabar, poden inserir-se al mercat laboral o bé continuar estudiant accedint a la universitat presentar-se al Mature (exàmens d’accés).

Allò que més em va cridar l’atenció del centre van ser les instal·lacions: espais oberts i diàfans, amb racons per treballar en grup; i també l’actitud de l’alumnat, sempre atent i respectuós. La relació amb els docents és agradable, però marcant distància tractant-se de vostè.

Un altre aspecte clau a remarcar és que la competència en llengües estrangeres era magnífica. L’alumnat acabava l’etapa amb un nivell B2 d’anglès, i B1 i A2 de dues altres llengües estrangeres a escollir entre el francès, l’italià, l’espanyol o el rus. Es valora molt la competència oral i, per tant, s’hi dediquen molts recursos a treballar-la. Les ràtios són molt baixes, la classe amb més alumnes a la qual vaig assistir eren 18. La metodologia està bàsicament enfocada a l’oralitat, la major part del temps de classe està dedicada a tasques d’interacció i mediació oral.

De tornada a l’institut són moltes les idees i experiències que vull compartir amb els companys/es, ja que sovint no tenim ni l’espai ni el temps d’agafar volada i reflexionar sobre la nostra tasca docent, i aquesta setmana m’ha proporcionat aquest parèntesi. El job shadowing m’ha donat una nova perspectiva, m’ha obert una finestra a una altra manera d’organitzar-se i de procedir, tenint en compte el context econòmic i social que divergeix força del nostre. Té molt mèrit tot allò que aconseguim aquí si ens parem a pensar amb els pocs recursos dels quals disposem; s’hauria de posar en valor la nostra feina. El contacte amb els/les col·legues i el centre austríac continuarà, i esperem que doni peu a altres sinergies, projectes, intercanvis i jobs shadowings; i que més membres de la nostra comunitat educativa se’n puguin beneficiar.

Roser Moli Baradat

Docent secundària, llengua estrangera anglès