Currículum i avaluació a l’ESO

Normativa sobre el currículum i l’avaluació a l’ESO

On podem saber què es fa a cada matèria?

La normativa que estableix quin és el currículum a l’ESO és la següent: DECRET 187/2015 de 25 d’agost.

El nostre centre organitza el currículum en cada curs a través de les programacions didàctiques de cada àmbit, que es poden consultar, juntament amb els corresponents criteris d’avaluació, a la zona de Documents d’aquesta web.

Com se’ns avalua?

La normativa que estableix com és l’avaluació a l’ESO és la següent: ORDRE ENS 108/2018 de 4 de juliol A grans trets, s’exposa que:

L’avaluació dels aprenentatges dels alumnes d’educació secundària obligatòria ha de ser global, contínua i diferenciada atenent les matèries del currículum. En l’avaluació de final de curs, s’ha de decidir sobre el pas de curs d’acord amb la valoració del progrés global de cada alumne amb relació a l’assoliment de les competències dels diferents àmbits i matèries de l’etapa. Al final de l’etapa s’ha de decidir sobre l’obtenció del títol tenint en compte el grau d’assoliment d’aquestes competències. La finalitat de l’avaluació és acompanyar i millorar el procés d’aprenentatge dels alumnes pel que fa als continguts i al grau d’assoliment de les competències, tenint en compte els ritmes i les potencialitats de cadascú. L’avaluació també ha de permetre als alumnes i als professors analitzar les dificultats del procés d’aprenentatge i trobar estratègies per superar-les.

Pel que als criteris de promoció de curs, s’estableixen diferències segons el curs:

Com passem de curs de 1r a 3r d’ESO?

L’alumne passa de curs quan ha assolit els nivells competencials establerts, d’acord amb l’article 3.5 d’aquesta Ordre. Pel que fa als nivells competencials no assolits de cursos anteriors, s’han d’avaluar d’acord amb la programació establerta, en els termes de l’article 6.5. L’assoliment de les competències d’un curs comporta l’assoliment de les competències no assolides de cursos anteriors.

En altres paraules, si qualsevol alumne/a té un àmbit no assolit a 2n d’ESO (per exemple, el de llengua catalana i literatura), però l’assoleix a 3r d’ESO, automàticament li quedarà assolit el de 2n i ja no caldrà fer recuperacions extraordinàries. En el cas de les matèries (sovint optatives) que no tenen continuïtat en cursos posteriors, el centre haurà d’establir els mitjans pels quals l’alumnat pot recuperar les competències que no té assolides.

Com obtenim el Graduat en Educació Secundària Obligatòria a 4t d’ESO?

Es considera que un alumne ha superat l’etapa quan ha assolit les competències dels àmbits associats a les matèries i les dels àmbits transversals. L’equip docent, considerant la maduresa de l’alumne i les seves possibilitats de progrés, pot decidir que un alumne obtingui el títol encara que tingui avaluació negativa en una matèria o dues que no siguin simultàniament Llengua Catalana i Literatura, Llengua Castellana i Literatura, i Matemàtiques, i l’Aranès a l’Aran. En aquest sentit, es considera matèria amb avaluació negativa aquella en què no s’han assolit els nivells competencials establerts.

L’alumne que en finalitzar l’etapa no obtingui el títol pot romandre un any més a quart. Aquesta opció ha d’anar acompanyada d’unes indicacions personalitzades, orientades a superar les dificultats detectades en el curs anterior. De manera excepcional, un alumne pot repetir dues vegades quart curs si no ha repetit en cursos anteriors.

De manera excepcional es podrà romandre un any més a quart curs, encara que s’hagi esgotat el màxim de permanència, sempre i quan l’equip docent consideri que aquesta mesura afavoreix l’adquisició de les competències establertes per a l’etapa.

Modificacions en els criteris de promoció com a conseqüència de la situació de pandèmia

El Real Decreto-ley 31/2020, de 29 de septiembre va establir les següents mesures (tant per a ESO com per a Batxillerat):

Artículo 5. Criterios de evaluación y promoción en Educación Primaria, Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato.
1. Las administraciones educativas podrán autorizar la modificación de los criterios de evaluación previstos para cada curso, y en su caso materia, con el fin de valorar especialmente los aprendizajes más relevantes e imprescindibles para la continuidad del proceso educativo y la capacidad del alumnado para aprender por sí mismo y para trabajar en equipo, y en el caso del bachillerato, para aplicar los métodos de investigación apropiados.
2. Los centros docentes, de acuerdo con lo regulado en su caso por las administraciones educativas, podrán modificar, de manera excepcional los criterios de promoción en todos los cursos de Educación Primaria, y de Educación Secundaria Obligatoria, así como en la correspondiente promoción de primero a segundo de Bachillerato. La repetición se considerará una medida de carácter excepcional que se adoptará, en todo caso, de manera colegiada por el equipo docente en función de la evolución académica del estudiante, globalmente considerada, sin que pueda ser la causa únicamente las posibles materias que pudieran quedar sin superar en la Educación Secundaria Obligatoria y en el Bachillerato.

Artículo 6. Criterios para la titulación en la Educación Secundaria Obligatoria y en Bachillerato.
Los equipos docentes adoptarán las decisiones relativas a la obtención del título de acuerdo con lo regulado en su caso por las administraciones educativas, de forma colegiada, basándose para el de Graduado en Educación Secundaria Obligatoria en la adquisición de los objetivos generales establecidos para la etapa y el desarrollo de las competencias, y en el de Bachiller, en la evolución del alumno o alumna en el conjunto de las materias, y su madurez académica en relación con los objetivos del Bachillerato y las competencias correspondientes. La decisión de titulación se adoptará garantizando la adquisición de los objetivos generales de la etapa de manera que permitan al alumno o alumna continuar su itinerario académico y, en consecuencia, no quedará supeditada a la no existencia de materias sin superar para el acceso a ambas titulaciones. En todo caso para la obtención del título de Bachiller será necesaria una calificación media igual o superior a la requerida para la superación de cada materia.

Com s’expressen les qualificacions a l’ESO?

Per expressar els resultats dels aprenentatges dels alumnes i el grau d’assoliment de les competències s’utilitzen qualificacions qualitatives, que són: no assoliment (NA), assoliment satisfactori (AS), assoliment notable (AN) i assoliment excel·lent (AE). En el cas dels alumnes que no cursen una matèria perquè simultaniegen l’ESO amb estudis de música o dansa, que tenen una dedicació significativa a l’esport o en altres casos que determini el Departament d’Ensenyament, cal indicar matèria convalidada (Conv.).

A l’efecte del càlcul de la qualificació mitjana i en tota la documentació on calgui qualificació numèrica, s’han de fer les equivalències següents: NA = 1, AS = 2, AN = 3 i AE= 4. Quan l’alumne supera l’etapa de l’ESO, la qualificació mitjana s’obté com a mitjana aritmètica de les qualificacions numèriques de les matèries cursades i dels àmbits transversals en els quatre cursos de l’etapa, calculada amb tres decimals, d’acord amb les equivalències establertes en el paràgraf anterior. Aquesta qualificació amb tres decimals, en escala d’1 a 4, s’ha de multiplicar per 2,5 per obtenir un valor màxim de 10. El valor obtingut és la qualificació de l’etapa, que s’arrodoneix a dos decimals.