Optatives de 1r (curs 23-24)
1r d’ESO | Ciències Socials | Ens motivem estudiant i aprenent | Es tracta d’una optativa on es treballen competències transversals com la motivació, autoconeixement, habilitats socials i comunicatives, les tècniques d’estudi, recursos digitals per millorar l’aprenentatge i fer-lo més atractiu, la gestió del temps, planificació de l’estudi, etc. Es porta a terme un acompanyament a l’alumnat en les diferents matèries que puguin presentar més dificultats, a través de l’aprenentatge cooperatiu. |
1r d’ESO | Ciències Socials | Excavant el passat | Aquesta optativa és una introducció a l’Arqueologia. Descobrirem la seva relació amb el coneixement de la Història, els seus mètodes i estudiarem alguns dels descobriments més importants que ens han permès conèixer les cultures antigues, des de la Prehistòria fins a l’Antic Egipte, el món clàssic i inclús les etapes més actuals. |
1r d’ESO | Visual i plàstica | Land Art | Land Art és un corrent artístic que utilitza els materials i el paisatge natural com a base per a les seves creacions. La majoria d’obres de Land Art són provisionals o deixades a mercè dels elements naturals, com la pluja o el vent. Aquesta optativa busca fomentar l’aprenentatge mitjançant l’experimentació amb noves tècniques i eines fent servir la natura com a llenç i, fins i tot, el nostre propi cos. |
1r d’ESO | Llengua i literatura catalana. | Perseguim notícies | Introducció al llenguatge periodístic i elaboració d’una revista sobre l’actualitat de l’institut. |
1r d’ESO | Llengua i literatura catalana. | La narració d’aventures | Lectura d’una selecció de textos i creació d’una narració d’aventures. |
1r d’ESO | Biologia i geologia | Com funciona un hort? | Es coneixeran diferents maneres de cultivar les plantes. S’experimentarà amb la terra, la llum i l’aigua, tant a l’exterior com a l’aula. S’aproximarà la realitat dels aliments vegetals al dia a dia de l’alumnat. |
1r d’ESO | Educació Física | Iniciació esportiva | Fonaments tècnics i tàctics dels principals esports d’equip. |
Optatives de 2n (curs 23-24)
Nivell Educatiu | Matèria afí | Títol de l’optativa | Descripció de l’optativa |
2n d’ESO | Llengua Anglesa | The Human Body | The Human Body és una optativa de continguts científics que s’imparteix en anglès. Treballem els diferents sistemes del cos utilitzant la metodologia de projectes. L’anglès és la llengua vehicular i ens obrirà portes per assolir continguts i vocabulari de caràcter científic en aquesta llengua. |
2n d’ESO | Ciències Socials | L’enigma de l’art | Què és l’art? Per què la humanitat i l’art han conviscut des dels temps més antics? Volem investigar en aquest món, coneixent la relació de la pintura, l’escultura i l’arquitectura amb les societats que han creat les manifestacions artístiques. Des dels orígens fins a l’actualitat, intentant comprendre el perquè i les raons per les quals cada societat té un art que li és propi. |
2n d’ESO | Llengua i literatura castellana | Palabras e imaginación. | Desenvolupar les habilitats comunicatives i creatives enfortint les competències oral i escrita. |
2n d’ESO | Visual i plàstica | INTRODUCCIÓ AL DISSENY | Sovint utilitzem la paraula disseny per referir-nos al dibuix d’un objecte, l’objecte mateix o la seva imatge, però… què és realment el disseny? La introducció al disseny contribueix a comprendre millor els fenòmens quotidians tan importants com l’aspecte de les nostres cases i ciutats, els objectes quotidians o les marques de productes. Aquesta optativa parteix de l’entorn quotidià per descobrir el significat del disseny i dur a terme projectes artístics estimulant tant la iniciativa personal com el treball en grup. |
2n d’ESO | Llengua i literatura catalana. | El còmic | Introducció al còmic i a la novel·la gràfica. Creació d’un còmic. |
2n d’ESO | Biologia i geologia | Petites investigacions | Conjunt de petites investigacions de temàtica científica, amb el laboratori com a espai de base. |
2n d’ESO | Educació Física | ESPORTS ALTERNATIUS | La matèria consisteix en la pràctica de diferents esports alternatius. És a dir, esports que surten del comú. Es practicaran per exemple esports com el Pickleball, Ultimate, Takatà, Bàdminton…, És una matèria que requereix una actitud activa cap a la pràctica esportiva. |
Optatives de 3r (curs 23-24)
3r d’ESO | Tecnologia | Projectes Tecnològics | En aquesta matèria optativa els alumnes duran a terme un projecte constructiu seguint totes les fases del procés tecnològic. Aquestes fases inclouen el disseny de l’objecte, la redacció de la memòria constructiva, el dibuix d’esbossos i plànols, i la manipulació de materials i eines per la seva construcció. |
3r d’ESO | Ciències Socials | Emprenedoria | La missió d’aquesta matèria és ajudar al fet que els alumnes incorporin de ple la cultura emprenedora des de l’escola, perquè tinguin la capacitat de decidir a consciència el seu propi destí quan s’incorporin al món laboral. Es tracten temes com ara descobrir les pròpies passions, la importància de la innovació i creativitat, el model de negoci, la necessitat social del projecte, creació d’un pla financer, d’inversió i pla de màrqueting, etc. En aquesta optativa es treballen les competències comunicatives, de resolució de problemes i presa de decisions, creativitat, autonomia i treball en equip. A més emprenedoria compta amb el valor afegit de poder ser impartida en anglès amb la col·laboració d’un professional nadiu de la Fundació Escola d’emprenedors. |
3r d’ESO | Visual i plàstica | TALLER DE PINTURA | Descobreix el talent que s’amaga al teu interior i aprèn a pintar a partir de la percepció de formes i colors i mitjançant la introducció gradual de diferents tècniques, materials i suports. Aquest taller de pintura ofereix un espai per aprendre a sentir i experimentar amb l’art, potenciar l’expressió personal i emocional, i donar llibertat a la imaginació mentre es gaudeix del dibuix i la pintura. |
3r d’ESO | Llengua i literatura catalana. | Ràdio | Creació d’un programa de ràdio. |
3r d’ESO | Ciències Socials | Art i societat | L’art és un element imprescindible per conèixer una societat. És important apropar-nos a les manifestacions artístiques que la humanitat ha creat al llarg del temps, des de les pintures rupestres fins a l’art abstracte actual. Milers d’anys de creació en camps tan diferents com la pintura, l’escultura i l’arquitectura ens permeten conèixer les dones i els homes que les van realitzar i les característiques de les societats on vivien. |
3r d’ESO | Matemàtiques | El món matemàtic en 3D | La impressió en tres dimensions ens ofereix la possibilitat de fer les nostres pròpies creacions i convertir-les en un objecte. Això ens ofereix la possibilitat d’observar-les, manipular-les, estudiar-les. D’aquesta forma podem aprendre com són les formes dels objectes que ens envolten, ja que per modelitzar-les hem de saber com són. Jugar és divertit, però també és didàctic. Aquesta optativa uneix les disciplines artístiques amb les matemàtiques i el joc. La idea és que l’alumne dissenyin i produeixin els seus propis jocs: d’atzar o d’estratègia, objectes curiosos com una ampolla on la cara interior i exterior són la mateixa cara, puzles enginyosos que semblen impossibles de resoldre, o altres objectes que despertin la nostra curiositat. |
3r d’ESO | Biologia i geologia | L’hort creix | En aquesta optativa continuarem fent diferents observacions al voltant de l’hort: les necessitats de diferents plantes, el compost, el substrat. Es participa activament de la planificació i petits càlculs. Diferents tipus de cultius. No cal haver fet l’optativa a 1r. |
3r d’ESO | Educació Física | POSA’T EN FORMA | La matèria consisteix en la realització de programes físics per a la millora de les qualitats físiques. Es treballaran, per tant, la força, la velocitat, la resistència i la flexibilitat. La tria d’aquesta optativa comporta la realització de sessions on l’esforç físic serà una constant. |
Optatives de 4t
En el currículum de 4t d’ESO, l’alumnat pot triar fins a 3 matèries optatives que venen fixades pel currículum 175/2022.
Les matèries optatives de 4t que s’ofereixen en l’Institut Sant Quirze són les següents:
-
- Física i Química*
- Biologia i Geologia*
- Cultura Clàssica
- Música
- Expressió artística
- 2a Llengua estrangera Francès, (a partir del curs 2025-2026 també Anglès)
- Tecnologia*
- Filosofia
- Economia Bàsica
- Digitalització
*matèries amb una hora desdoblada per a fer pràctiques en els laboratoris o tallers