Com sona l’ESO 2024

Enguany s’ha complert un aniversari molt especial: els 25è anys de Com Sona l’ESO. Es tracta d’un projecte musical que agrupa instituts públics d’arreu dels Països Catalans, és a dir, del País Valencià, de Catalunya i de les Illes Balears. Amb un objectiu molt clar: crear i oferir un concert (podríem afegir: espectacular i sempre molt emotiu), que és nou i diferent en cada edició. Un concert que inclou sempre espectacle de veus, de dansa i de música en directe, realitzat de manera íntegra pels alumnes d’institut que hi participen.

I l’Institut Roquetes, després d’uns anys d’absència, ha tornat a participar-hi. Com que l’edició d’aquest curs era remarcable, els organitzadors i tots els professors responsables han fet un esforç considerable per a estar a l’altura de les circumstàncies. D’entrada, les xifres maregen: més de 1500 alumnes participants, amb més de vuitanta instituts implicats; un escenari gegant; i una inversió molt important de llums i d’efectes tecnològics.

Tots reunits en un poble molt bonic de la costa valenciana: Altea, els responsables del qual en tot moment han acollit els participants d’una manera magnífica.

Comediant ha estat el títol de l’obra que s’ha treballat enguany. Es tracta de la història d’un monologuista d’èxit que ofereix un espectacle sobre la vida quotidiana dels adolescents d’avui en dia. Per això s’han cantat cançons sobre les dèries i les motivacions dels joves, sempre amb els ritmes que estan més de moda (reggaeton, electrònica, rock, funky, rock, etc). Tanmateix, els professors i els espectadors descobrim un problema que cada dia és més freqüent: la fragilitat de la salut mental. El jove protagonista, el monologuista d’èxit, cau en una profunda depressió, que fa que la seua vida sigui un infern. Fins que rep l’ajuda que li permet sortir del pou. La gràcia de l’obra és com s’han expressat els sentiments que van de la felicitat a la depressió, amb una varietat de registres expressius molt impressionant.

Sense cap mena de dubte, es tracta d’una obra que ha fet reflexionar i emocionar a tots els que hi han participat, així com al nombrós públic assistent, entre el qual també hi havia alguna família roquetenca.

El concert final va tenir lloc el passat divendres 10 de maig. Com no podia ser d’una altra manera, per als alumnes de Roquetes participants ha estat una experiència absolutament inoblidable, d’aquelles que recordaran tota la vida. Han treballat moltíssim i han descobert quant costa implicar-se en un concert de nivell professional. Així mateix, els dies de la trobada són de convivència entre els companys dels altres instituts, amb els quals s’estableixen uns lligams que recordaran per a tota la vida.

Ara només queda esperar la 26a edició. ON SERÀ EL PROPER COM SONA L’ESO? Els alumnes de Roquetes voldreu tornar a participar-hi?