II Olimpíada de Filosofia de l’Ebre

El passat 4 d’abril es va celebrar la II Olimpíada de Filosofia de l’Ebre, organitzada per l’Institut Dertosa, amb la col·laboració del Centre de Recursos Pedagògics del Baix Ebre. Hi van participar alumnat de quart d’ESO i alumnat de primer de batxillerat dels instituts de Camarles, la Sénia, Amposta (Ramon Berenguer), Tortosa (Cristòfol Despuig i Dertosa) i Roquetes.

Es tracta d’un concurs de pensament crític amb dues modalitats: la dissertació filosòfica treballada en parella per a l’alumnat de batxillerat; i un dilema ètic, en grups de tres alumnes, per als de 4t d’ESO. La temàtica d’aquesta segona edició van ser les fake news i la deontologia periodística.

A batxillerat, Tina Folqué i Jordi Cartoixà van guanyar la dissertació filosòfica, Cinta Audí i Ivan Tafalla van quedar en segon lloc; el tema va ser Internet: mitjà de comunicació o pou de confusió? A la categoria de 4t d’ESO, Ariadna Muñoz, Cinta Vega i Albert Garriga per una banda, i Miquel Medina, Eudald Rodríguez i Salwa Kejairi per l’altra van argumentar molt bé el dilema ètic.

Un dels objectius de la jornada era promoure entre els joves de les nostres terres l’exercici de llur capacitat crítica, tot basant aquest exercici en els mètodes i procediments de la Filosofia, com el diàleg socràtic, la disputa filosòfica i la dissertació. Al nostre parer es va assolir a més de disfrutar d’una jornada de convivència entre alumnat i professorat de diferents centres de les Terres de l’Ebre.

Joana Subirats Álvarez

Professora de Filosofia