GUANYADORS/ES DEL CONCURS CIENTÍFIC ESTATAL “CAZADORES DE MITOS”

El curs 2020-2021 en l’assignatura de Física i Química de 2n d’ESO, la nostra professora ens va suggerir participar en un projecte-concurs anomenat “Cazadores de mitos” que consisteix a afirmar o negar alguns mites fent experiments i extraient conclusions a partir dels resultats obtinguts. Vam començar el dia 6 de novembre, la professora ens va explicar de què anava cada mite i vam escollir els grups de treball, el segon dia ja vam començar amb la primera part del Mètode Científic, la qual és la hipòtesi.

Tots els grups dels diferents mites ens vam dedicar a fer la/les hipòtesi/s i després renovar-les en tres setmanes, al cap d’un temps ens va explicar el que eren les variables dependents i independents. I ens va demanar que en acabar la redacció definitiva de la hipòtesi, busquéssim les variables dependents i independents de cada hipòtesi.

A continuació havíem de fer un esborrany, per grup, que devia tenir:

• Preguntes inicials.
  • Hipòtesis inicials.
  • Hipòtesis finals.
  • Hipòtesis finals corregides per l’alumnat.
  • Variables dependents i independents.

Quan ja teníem això fet, vam començar a investigar els experiments que podíem fer per respondre les preguntes plantejades, aquesta part va costar una mica de realitzar, però finalment tots els grups teníem com a mínim dos suggeriments pels experiments.

Quan la professora ens va donar el vistiplau vam començar a fer els experiments d’un en un, primer el de Física, va tenir una durada d’una setmana i mitja, després el de Química que va durar tres dies, i finalment el del Canvi Climàtic que va tenir una durada de tres dies també.

Un cop fets els experiments amb els resultats obtinguts, vam extreure les nostres conclusions.

Finalment, vam enviar els informes de cada grup i l’equip de Física va sortir guardonat com el millor repte de tots els presentats en tot l’Estat espanyol. També l’equip de Canvi Climàtic va obtenir la segona posició entre tots els reptes presentats.

El premi del concurs era l’assistència a un Mini Congrés a Madrid amb les despeses pagades. Així que el 28 de setembre del 2021 ens espera una gran aventura científica.

Us explicarem com ha anat el congrés pròximament.

Autora: Aya Kharaz

Revisió: Lara Morgado