Pares i mares delegats d’aula

El nostre institut compta amb la figura de les mare i pares delegats d’aula, que s’encarreguen de fer d’enllaç entre les famílies del grup i el tutor o tutora, l’escola i l’AMPA, i afavoreixen l’acció tutorial i també la creació de vincles, tant entre les famílies com entre les famílies i l’escola.

Hi ha dos pares i mares delegats d’aula per grup-classe durant el curs acadèmic. Les mares i pares delegats s’ofereixen voluntàriament cada inici de curs i si hi ha més de dos voluntaris, s’afavoreix l’opció d’acordar entre els interessats un procés de rotació i, si no hi ha acord, es porta a terme un procés d’elecció. En el cas de no haver voluntaris, aquest funció s’assigna per sorteig públic. La

Durant el curs escolar, les mares i pares delegats d’aula s’encarreguen de representar el col·lectiu de famílies del grup classe: en recullen les necessitats, interessos i expectatives, i n’afavoreixen la implicació per a la millora de la convivència, l’acompanyament escolar i l’acció tutorial.

Funcions

Les funcions més destacades acostumen a ser les següents:

Col·laboració amb la direcció del centre i el tutor

• Fer d’enllaç entre la direcció del centre i les famílies del grup en temes d’interès general per a la classe, en especial referents a la convivència i a la gestió acadèmica de l’aula, el funcionament de les instal·lacions i els serveis i la participació en les projectes del centre.
  • Col·laborar amb el tutor en la gestió de les qüestions relacionades amb la convivència i el seguiment del treball escolar que l’alumnat porta a terme fora de l’escola.
  • Fer crides per a la col·laboració.
  • Fer arribar propostes de millora a l’equip directiu i al tutor.

Col·laboració amb l’AMPA

• Fomentar la participació de les famílies en les diferents comissions de l’AMPA.
  • Detectar necessitats de formació o inquietuds de les famílies.
  • Recollir propostes en relació amb els serveis que gestiona l’AMPA.
  • Fer arribar propostes de millora al consell escolar i a l’equip directiu, etc.

Dinamització de les famílies

• Fomentar-ne la convivència i el bon clima escolar.
  • Promoure els canals de comunicació del centre i el seu bon ús.
  • Motivar i dinamitzar els pares i mares, i afavorir que participin en activitats que organitza l’escola, AMPA o les famílies.
  • Acollir les noves famílies que s’incorporin al grup classe i ajudar-les en el procés d’inclusió en la comunitat educativa.

Coordinació

• Assistir a les reunions de coordinació de delegats.

Criteris d’actuació

És important aclarir que, als pares i mares delegats de classe, no els correspon:

• intervenir en la relació personal d’un alumne i/o dels seus familiars amb el tutor o tutora i/o la direcció del centre;
  • fer de mediadors, en cas de conflicte, entre famílies o entre famílies i docents;
  • posar en dubte qüestions pedagògiques del centre;
  • fiscalitzar la tasca dels professionals del centre.
  • Difondre notícies no contrastades, alarmistes, irrespectuoses o ofensives per al treball que es porta a terme a la nostra comunitat educativa.
  • Promoure xarxes informals de comunicació (whatsapp, facebook, twitter o similars) al marge de les vies i protocols establerts (correu institucional, i Ieduca, d’acord amb els criteris sobre l’ús de les platafomes informàtiques i de les xarxes socials del nostre institut.