Història

L’inici de l’Institut Ramon Berenguer IV es remunta a l’any 1988, quan es va crear l’Extensió de Batxillerat Santa Coloma 5, depenent de l’anomenat Mixt III (avui Ins. Torrent de les Bruixes), en els mòduls prefabricats que ara ocupa l’Escola d’Adults i, des del 1989, instal·lada al CEIP Ramon Berenguer, compartint espais i equipaments amb el centre de primària fins al curs 1991-92.

Durant aquesta etapa,  caracteritzada per la precarietat de les condicions materials, però també per l’empenta d’un equip docent jove i uns pares disposats a lluitar per un centre digne, es va manifestar la voluntat de tota la comunitat educativa de crear una comunitat càlida, viva i participativa que conjuminés l’exigència acadèmica i l’eficàcia amb un talant dinàmic i creatiu. Partint d’aquest enfocament inicial, i en diàleg constant amb les necessitats i possibilitats d’acció que les circumstàncies brindaven, el centre va anant enriquint-se i definint la seva identitat.

Davant l’allau d’alumnes que es va inscriure al centre, es va obrir un altre centre de reforma al costat: l’IES Roger de Flor.  Fou un període excepcional i el centre es va implicar molt en els processos de canvi i de redefinició del panorama educatiu de la ciutat. Però, se sabia que aquesta era una etapa transitòria i de cara al futur calia resituar l’oferta educativa del centre en el marc del nou mapa escolar que es va començar a aplicar a Sta. Coloma l’any 1996.

Amb la nova zonificació que es va començar a aplicar en generalitzar-se la reforma al 1996, l’oferta de places al sector de Singuerlín va resultar excessiu i tot va aconsellar la fusió amb l’IES Roger de Flor a curt o mig termini, que es va acabar realitzant l’any 1997. Es va crear un centre unitari que va saber aprofitar molt bé les seves potencialitats. Es va reorganitzar l’edifici de l’Avinguda de Ramon Berenguer per destinar-lo exclusivament a l’ESO, vetllant perquè els alumnes de primer cicle disposessin dels espais més segurs i tranquils. L’edifici del carrer de Roger de Flor es va destinar als batxillerats i s’aprofitar la major disponibilitat d’espais per explorar la possibilitat d’oferir la modalitat de batxillerat artístic, una opció que aviat va comptar amb el recolzament de tot el centre i del municipi.

El batxillerat artístic inicià la seva singladura l’any 1999. La fusió i la implantació del batxillerat artístic va contribuir a fixar definitivament el perfil de l’oferta educativa: un centre ordinari amb acreditada vocació d’innovació i de lideratge educatiu, especialitzat en els batxillerats i obert a tota la ciutat i als municipis veïns.  Quan al 1999 es va celebrar amb un petit retard el desè aniversari del centre, el centre es va sentir acompanyat per tota la comunitat educativa de Sta. Coloma de Gramenet, essent recolzat per impulsar i implementar el projecte en els següents anys. De llavors ençà, el centre ha assolit un notable nivell de consolidació interna, de projecció externa i de compromís amb la qualitat dels seus ensenyaments i aixó vol seguir fent-ho.

image014