Pla d’Acollida

 

PLA D’ACOLLIDA

(PENDENT D’APROVACIÓ)

Índex

 

Introducció. 4

1.El concepte de nouvingut 4

1.1.L’alumnat nouvingut 4

1.1.1. Perfil d’alumnat nouvingut al Centre. 5

1.1.2. Altre alumnat nouvingut 5

1.2. Famílies nouvingudes al centre. 5

1.3. Professorat nouvingut 5

1.4. Altres professionals nouvinguts. 6

  1. Tasques realitzades. 6
  2. L’Aula d’Acollida. 7

3.1. Composició de l’alumnat de l’Aula d’acollida. 7

3.2. Diversitat 7

3.3. Criteris d’avaluació i de promoció. 7

3.4. Objectius. 8

  1. 5. Balanç. 8

3.6. Alguns aspectes a millorar 8

  1. Nivells d’incoporació de l’alumnat nouvingut 9

4.1. Incorporats en el període de matriculació. 9

4.2. Incorporats fora del període ordinari de matriculació. 9

4.3. Altres circumstàncies d’incorporació fora del període ordinari de matriculació. 10

4.4. Variables lingüístiques de l’alumnat 10

  1. El procés d’acollida. 11

5.1. Acollida de les famílies. 11

5.1.2. Famílies d’alumnes provinents de primària. 11

5.1.3. Famílies d’alumnes estrangers nouvinguts. 11

5.1.4. Activitats educatives per a pares i mares. 11

5.2. Acollida de l’alumnat nouvingut 11

5.2.1. Aspectes comuns sobre la incorporació del nou alumnat 12

5.2.2. Alumnat provinent de primària. 12

5.2.3. Alumnat de l’Aula d’Acollida. 13

5.2.4. Alumnes d’incorporació tardana. 13

5.3. Ubicació de l’alumnat nouvingut 13

5.4. Seguiment de l’alumnat nouvingut 14

5.5. Organització de l’atenció a la diversitat 14

5.5.1. Agrupacions actuals de l’alumnat 14

5.5.2. Suports específics previstos per a alumnes nouvinguts. 14

5.5.3. Altres intervencions. 14

5.5.4. Formació del professorat 15

5.5.5. Orientació i acompanyament post escolar 15

5.6. Informació de les relacions entre aquests estudis i les vies a la universitat 15

5.7. El comiat del centre. 16

5.7.1. Comiat d’ESO.. 16

5.7.2. Comiat de Batxillerat i de Cicles formatius. 16

5.8. Relació amb els exalumnes. 16

5.9. La relació de l’Institut amb la Ciutat 16

5.9. 1. Tasques realitzades. 16

5.10. Projectes de futur 17

  1. Consideracions finals. 18

 

Introducció

A l’Institut Ramon Berenguer IV, el Pla d’Acollida té el seu embrió al projecte del curs 2007-2008. Si aquell Pla tractava de respondre a la realitat del moment, com que els documents normatius han d’adaptar-se a la realitat social i educativa vigent, amb aquest Pla revisat intentem donar resposta a la situació actual,  té els seus fonaments en la Llei 12/2009, del 10 de juliol, d’educació, estableix en el seu article 91 que entre els elements que ha de contenir el projecte educatiu del centre hi ha els procediments d’inclusió de l’alumnat a més de les altes actuacions que caracteritzen el centre, com les prioritats i els plantejaments educatius i l’aplicació dels criteris d’organització pedagògica.

Simultàniament a l’arribada d’alumnat nouvingut, un concepte ha anat obrint-se camí als centres educatius, el concepte d’acollida. Aquest concepte va aplicar-se en un primer moment a l’alumnat nouvingut, després, però, ha ampliat el seu camp significatiu i ara es refereix al protocol d’acollida que cal aplicar a totes les persones que visiten o conviuen al mateix centre. I de la mà d’aquest concepte, obert i cordial, per coherència amb el projecte educatiu del nostre institut, hem esdevingut un centre acollidor.

S’han conservat, però, els grans trets definitoris, i, per consegüent, l’esquema del Pla d’Acollida inicial: primer presentem una breu història de les principals tasques realitzades en atenció de l’alumnat nouvingut al llarg dels darrers anys i després definim els criteris bàsics i establim els protocols i mecanismes d’acollida que s’apliquen al centre en relació amb els diferents col·lectius que conformen la comunitat educativa de l’Institut Ramon Berenguer IV.

1.El concepte de nouvingut

Cal remarcar, de primer, que, segons es desprèn de la filosofia que subjau en les directrius per l’elaboració del Pla d’Acollida dels centres, el concepte nouvingut abasta tota aquella persona que s’incorpora a la nostra comunitat escolar, independentment de la seva procedència. Per tal d’afavorir la normalitat, la cohesió i el sentit d’una escola acollidora per a tots, independentment de l’origen, el concepte de nouvingut abasta, per tant, un col·lectiu molt més ampli del que veníem entenent com a tal ja que es circumscrivia als alumnes estrangers d’incorporació tardana. El Centre actualment té com a objectiu acollir, incorporar i aconseguir l’adaptació de tot alumne que s’hi incorpora, de les respectives famílies i, per extensió, del professorat, personal no docent i altres treballadors i col·laboradors puntuals que arriba de nou a l’Institut Ramon Berenguer IV.

 

1.1.L’Alumnat nouvingut

 

L’Administració té previst un seguit de mesures d’atenció als alumnes nouvinguts provinents de cultures no romàniques, per exemple, les aules d’acollida. Ara bé, s’ha de dir que el concepte oficial d’alumne d’incorporació tardana hauria de revisar-se ja que per als alumnes d’algunes cultures molt diferents de la nostra no hi ha prou amb un curs d’escolarització a l’aula d’acollida per aconseguir la seva integració. Aquesta formació és insuficient per assolir els coneixements necessaris per tal d’incorporar-se al grup classe satisfactòriament.

Al llarg d’aquests darrers anys, els equips docents dels alumnes nouvinguts han anat posant de relleu com cal seguir atenent en atenció individualitzada als alumnes que van arribar a Catalunya dos i tres anys enrera. A més, hem constatat les diferents reaccions de l’alumnat nouvingut davant el sistema escolar català segons el seu origen cultural (per exemple, la incorporació d’un alumne magribí té unes característiques molt diferents de la d’altres col·lectius).

 

 

1.1.1. Perfil d’alumnat nouvingut al Centre

 

  • Alumnat estranger d’incorporació tardana al sistema escolar català
  • Alumnat que ha estat escolaritzats durant tot o gairebé tot el període escolar a Santa Coloma o una altra població de Catalunya
  •             Alumnat espanyol d’incorporació tardana al sistema escolar català
  •             Alumnat estranger escolaritzats a la resta d’Espanya d’incorporació tardana al sistema escolar català.
  •             Alumnat estranger escolaritzat a països diferents del d’origen
  •             Alumnat no escolaritzat o molt deficientment escolaritzats

 

1.1.2. Altre alumnat nouvingut

 

 

  • Quan l’institut organitza tallers educatius per a les escoles (de comerç just, de petites investigacions, de creació literària, etc.), els diferents grups d’escolars (majoritàriament de 5è i 6è), acompanyants pels seus tutors, són rebuts habitualment per un membre de l’equip directiu o pel professor que imparteix el taller, que els hi dóna la benvinguda.
  •             Com que l’institut té una sala d’actes que, freqüentment, previ acord o contracte, fan servir altres centres per realitzar activitats teatrals o artístiques, un membre de l’equip directiu rep als visitants i tracta d’acollir-los perquè es trobin a gust durant la seva estada.
  •             Amb certa periodicitat grups d’alumnes estrangers ens visiten com part d’activitats o experiències d’intercanvi. També en aquest cas l’equip directiu rep a aquests alumnes i els presenta l’institut i els seus espais.

 

 1.2. Famílies nouvingudes al centre

 

Per atendre-les s’organitzen activitats com ara:

 

  • Visites concertades prèvies a l’ingrés al centre
  • Jornades de portes obertes (a més de les jornades de portes obertes oficials, cada any s’organitza una jornada de caràcter festiu un dissabte al matí, en col·laboració amb l’AMPA per als pares i mares que no puguin assistir-hi els dies establerts oficialment)
  • Activitats a la sala d’actes (teatre, festivals, etc.).
  • Visita d’alumnes de 6è amb els mestres
  • Reunió i acollida pares nous d’alumnes de 6è
  • Visites tutors (entrevistes personals)
  • Visites professors (hores establertes d’atenció als pares i concertades)
  • Atenció equip directiu
  • Acollida i integració a l’AMPA
  • Servei d’atenció lingüística. Traductors
  • Reunions puntuals amb pares de l’aula d’acollida i la resta de l’alumnat nouvingut per presentar diferents serveis (traducció, tallers d’estudi assistit, etc.).

 

1.3. Professorat nouvingut

 

El Centre ha de ser un àmbit acollidor al mateix temps per als professionals que s’hi incorporen. Per la qual cosa, el director, preferentment, o un altre membre de l’equip directiu li fa al professor nouvingut una primera rebuda i explicació de les instal·lacions, després que aquest s’hagi presentat a la direcció del centre, hagi donat les seves dades a la secretaria i hagi rebut el seu horari. És presentat al cap del departament corresponent qui l’informa dels aspectes acadèmics i paulatinament, en els dies posteriors, se l’informarà sobre les normes bàsiques de funcionament (guàrdies, aspectes disciplinaris, usos d’espais comuns) i sobre la tutoria, en cas que sigui tutor.

 

El nou professorat arriba al centre per diversos motius:

 

  • nova incorporació
  • trasllat
  • substitució
  • completar mitja jornada
  • ampliació de l’oferta acadèmica (Cicles Formatius)
  • atenció a la diversitat (TAE, TAL, compensatòria, aula d’acollida, etc.).
  • El nou professor, sigui quina sigui la seva situació laboral, és membre de ple dret de la comunitat educativa i del claustre de professors.

 

1.4. Altres professionals nouvinguts

 

Els professionals nouvinguts que treballen al centre poden pertànyer a diversos col·lectius:

 

  • PAS
  • Personal laboral
  • Altre personal no docent (cantina, manteniments específics…)
  • Professionals de suport als alumnes: professor de psicologia i pedagogia, EAP, amb dèficit sensorial (ONCE), logopèdia (CREDA), Serveis Socials, sanitari (Infermeria: inici el curs 2005-2006)
  • Coordinació LIC.
  • Monitors dels tallers d’estudi assistit
  • Monitors d’activitats esportives
  • D’altres tenen una intervenció més puntual:
  • Professionals o voluntaris traductors i intèrprets
  • Professionals dels programes d’educació per la salut i prevenció de conductes de risc
  • Professionals i entitats dels programes d’interculturalitat
  • Professionals dels programes de mediació de conflictes
  • Professionals relacionats amb les activitats formatives (àmbit de tutoria) programades pels Serveis Educatius de l’Ajuntament de Santa Coloma de Gramenet
  • Professors formadors de professorat del centre i/o de la zona (informàtica, cursets…)
  • Conferenciants
  • Actors i músics de les obres i actuacions programades (teatre català, castellà, anglès o de temàtica ètica; història de la música, actors i músics…)
  • Professors i monitors de les activitats extraescolars que es desenvolupen al Centre
  • Tots aquests professionals són rebuts al Centre pel director o un membre de l’equip directiu a qui exposa l’abast concret de la seva actuació o es presenta si ha estat requerit pel Centre. Se li mostra l’espai on desenvoluparà la seva tasca i se li ofereix ajut de tipus humà o tècnic en cas que el necessiti.
  • Altres professionals que visiten el centre per rebre formació:
  • Professors que participen a trobades pedagògiques organitzades pel centre (Jornades de Premsa i Escola, Poesia i Educació, Educació Emocional, El Quixot: Pedagogia en Acció, Atenció Educativa a l’alumnat nouvingut…).
  • Professors que participen en activitats del PFZ realitzades al nostre centre.
  • Per a tots aquests i altres professionals hi ha previst un protocol de benvinguda i l’oferiment d’un ambient i d’un espai que han de resultar acollidors.

 

2. Tasques realitzades

 

El pla d’acollida de l’alumnat de primària que s’incorpora al centre és el següent.

 

1.Traspàs d’informació primària secundària amb presència del Coordinador Pedagògic i els orientadors del centre.

2.Formació de grups, seguint els criteris donats per les escoles de primària.

  1. Primera trobada amb les famílies al mes de juliol.

4.Al setembre, acollida un dia abans que comenci la resta de grups.

5.Revisió dels grups si hi ha peticions de les famílies.

6.Entrevista amb les famílies durant a la 1ª avaluació

7.Orientacions precises durant l’avaluació inicial

8.Traspàs de l’evolució de l’alumnat durant el primer trimestre a les escoles de primària.

9.Formació específica als pares sobre recursos informàtics

10.Al mes de gener xerrada de formació i d’orientació a les famílies

 

 

En cas d’alumnat que s’incopora al centre fora del període de matrícula ordinari, se segueixen les passes següents:

 

1.Entrevista amb el Director de la família i de l’alumnat i si es detecta un perfil singular, intervenció del Departament d’Orientació perquè faci les valoracions oportunes.

2.Assignació de grup

3.S’informa el tutor i a l’equip docent de la incorporació de l’alumne.

4.Es procedeix a matricular l’alumne en qüestió

5.El tutor o la direcció a l’aula acompanyen i presenten l’alumne al grup.

 

3. L’Aula d’Acollida

 

L’Aula d’Acollida va començar sent un TAE que aglutinava alumes de diversos instituts de la zona, després una aula de transició i per últim una aula d’acollida. La gran afluència d’alumnat immigrat a la zona ha fet que en els darrers anys haguem d’augmentar les dotacions al centre per atendre millor les necessitats que pot tenir l’alumnat nouvingut. Hem arribat a tenir dues aules d’acollida que han esdevingut una plataforma impulsora perquè els alumnes puguin integrar-se no només lingüísticament en la societat sinó a nivell cultural.

 

3.1. Composició de l’alumnat de l’Aula d’acollida

 

  • Per una part hi ha una aula d’acollida integrada per alumnat de llengües no romàniques que consta d’uns 15 alumnes aproximadament (amb alguna alta o alguna baixa).
  • Per una altra part, contem amb la presència d’una altra aula d’acollida composta per alumnat de llengües romàniques. Formada sobretot amb alumnat provinent de llatinoamèrica.

 

3.2. Diversitat

 

  • De procedència: alumnes de nacionalitats diferents (Xina, Marroc, Bangladesh, Pakistan).
  • D’edat i correspondència de nivell (12-18 anys/ 1r a 4t d’ESO)
  • Lingüística: àrab, berber, xinès mandarí, ucraïnès, bengalí, urdú.
  • D’individualitats molt marcades (positivament i negativament) quant a : nivell acadèmic, cura del material, interès i adaptació, participació i implicació en el grup i en el Centre, comportament i actitud amb el professorat.

 

3.3. Criteris d’avaluació i de promoció

 

Aspectes considerats:

  • Nivell d’ESO a què corresponen
  • Grau de comprensió i expressió lingüístiques
  • Nivell de coneixements
  • Actitud i interès
  • Perspectives de futur acadèmic i/o laboral

 

 

 

3.4. Objectius

 

Objectius bàsics:

  • Fer d’aquest recurs un pont efectiu per la integració d’aquests alumnes al Centre i per a la incorporació posterior a l’aula ordinària.
  • Per a la consecució d’aquest objectiu, el conjunt del professorat i els tutors de l’Aula d’Acollida s’han proposat:
  • Millorar el seu grau de comprensió i expressió lingüística (català).
  • Iniciar-los d’una manera adaptada al coneixement de la llengua castellana.
  • Millorar els hàbits de treball i l’adaptació a l’àmbit escolar per a aquells alumnes d’escolarització prèvia escassa o molt deficient.
  • Facilitar el seu grau d’integració al Centre.
  • Facilitar el nivell de connexió amb les famílies(agenda, intèrprets, ajut del propi alumne, altres familiars o amics…).
  • Acostumar-los a la forma de treballar a l’aula ordinària : totes les assignatures, major nombre de professors, diferents tipus de materials, exàmens i proves…
  • adaptant-les a les seves possibilitats : Crèdit de Síntesi, treballs, sortides i excursions amb matèria del programa, crèdits variables, etc.
  • Fer-los participar de manera activa en les festes i tradicions de celebració conjunta: Sant Jordi, Nadal… i trobar punts de contacte amb les celebracions equivalents de les seves cultures o bé trets específics d’aquestes.
  • Des del sentit de pertinença a l’aula i del tractament més individualitzat als àmbits de tutoria i professorat, facilitar el sentiment de pertinença i integració al centre.
  • Donar-los informació sobre activitats, entitats, festivitats, etc. on puguin participar i trobar àmbits de convivència i de lleure (esplais, centres juvenils, esports, revistes, festes populars, castellers, draconaires, diables, centre excursionista, centres cívics, etc.).
  • Donar-los informació sobre la història i la vida de la ciutat: el seu passat, els seus barris, les successives migracions, els edificis i racons singulars, els seus poetes, la natura que l’emmarca (serra de Marina, riu Besòs), els serveis culturals (biblioteques, escola de música, escola d’adults, escola d’idiomes, etc.). En aquest sentit, són d’una gran utilitat les publicacions locals (revista de l’ACI, Fòrum-Grama, Guaita!…),així com el Full d’Informació Municipal.
  • Donar-los informació sobre el país en què viuen i, en la mesura possible, donar-los-el a conèixer (excursions Conèixer Catalunya, visites a Barcelona, textos assequibles i, poemes d’escriptors catalans, museus, cançons, tradicions gastronòmiques, etc.).
  • Donar-los informació sobre l’àmbit cultural castellà i la diversitat lingüística d’Espanya…
  • Connectar-los amb la resta del món a partir dels fets que succeeixen en els seus països d’origen i de notícies d’abast mundial.

 

3. 5. Balanç

 

Objectius aconseguits:

  • Un bon grau general d’adaptació a la classe i al Centre.
  • Un bon grau general d’adaptació a la realitat i els hàbits escolars.
  • Un bon grau general de convivència i participació a l’aula.
  • Un augment satisfactori en general dels coneixements.
  • En casos individuals, un bon grau d’integració en el lleure de pati mitjançant l’esport.

 

3.6. Alguns aspectes a millorar

 

Malgrat que el balanç general sigui positiu, hi ha aspectes que permanentment han de continuar treballant-se amb una perspectiva de millora, per exemple:

  • La relació i la convivència de l’alumnat de l’Aula d’Acollida amb la resta de companys del Centre.
  • L’autonomia de l’alumne dins la classe i dins el Centre (menys dependència dels professors).
  • Utilització de material habitual d’un grup-classe, singularment dels llibres de text.
  • La presentació correcta i la puntualitat en el lliurament de treballs.
  • La integració dels col·lectius més reticents en les tasques, sortides i celebracions conjuntes.
  • El grau d’autonomia i de responsabilitat de l’alumne en les tasques a fer fora de classe (deures, repassos, treballs, lectures preparades, portar materials, etc.).
  • El coneixement, respecte i acceptació d’aquests alumnes per part dels alumnes de les aules ordinàries del seu nivell.
  • L’autoestima i la seguretat d’individus especialment tendents a l’aïllament. Destacar-ne els coneixements i les habilitats, proporcionar-li l’acompanyament i els reforços oportuns.
  • La integració general d’aquests alumnes en la convivència de les hores de pati mitjançant l’esport, crèdits variables i activitats extraescolars.
  • S’ha d’evitar la impressió dels alumnes de les aules ordinàries que els esforços dels professors són preferentment dedicats als alumnes nouvinguts estrangers. Explicar i evidenciar la nostra dedicació, suport i estima envers tots els alumnes.

 

4. Nivells d’incoporació de l’alumnat nouvingut

 

4.1. Incorporats en el període de matriculació

 

  • Alumnat de 1r d’ESO provinent d’escoles adscrites.
  • Alumnat de 1r d’ESO provinent d’altres escoles de la població o entorn.
  • Alumnat de la Zona A assignat al centre com a segona opció, que no han tingut plaça al centre que havien demanat en primera instància.
  • Alumnat d’incorporació tardana si porten menys de dos anys escolaritzats a primària.
  • 2n, 3r, 4t d’ESO: alumnes solts, germans o grups petits d’un mateix país que s’incorporen amb l’ESO iniciada per: immigració, trasllats domicili, assumptes familiars, assumptes laborals, repetir curs, canvi d’ambient i de companys, expulsió de centre o trasllat de matrícula per sanció (centre públic o privat).
  • Batxillerat i cicles formatius. Alumnes nous que s’incorporen al centre per diferents motius: oferta acadèmica del Centre (batxillerats i cicles formatius en règim diürn i nocturn), canvi de centre per baix rendiment acadèmic, canvi d’ambient i de companys, canvi de domicili o altres circumstàncies familiars, incorporació a la vida laboral i traspàs a nocturn (característica específica del nostre centre a Sta. Coloma).
  • Immigració: alumnes, especialment provinents d’Amèrica, que arriben amb el títol d’ensenyament obligatori o havent iniciat al país d’origen el batxillerat o estudis professionals.
  • Trasllat de domicili o altres circumstàncies de tipus familiar.

 

4.2. Incorporats fora del període ordinari de matriculació

 

  • Alumnat acabat d’arribar del seu país. Presenta diferents circumstàncies:
  • Alumnat de llengua romànica (escolaritzat, no escolaritzat o poc escolaritzat)
  • De llengua no romànica (escolaritzat, no escolaritzat o poc escolaritzat.
  • Alumnat nouvingut provinent d’altres poblacions de Catalunya
  • Alumnat nouvinguts provinent d’altres zones d’Espanya
  • Alumnat provinents d’un país diferent del d’origen:
    • De llengua romànica
    • De llengua no romànica

 

L’alumnat de llengua xinesa, àrab i llengües índiques ha de passar prèviament a la incorporació al Centre per l’assessorament LIC-CIAPE (al Centre de Recursos de Sant Coloma), on se’ls donen les primeres informacions, se’ls fa la recollida de dades i són adreçats al centre que els correspon. Normalment són alumnes compresos en el període d’ESO però cal tenir en compte el nombre creixent d’alumnat provinent de l’Amèrica llatina que havien iniciat al seu país els estudis postobligatoris.

 

4.3. Altres circumstàncies d’incorporació fora del període ordinari de matriculació

  • Alumnat provinent d’altres poblacions de Catalunya o de la resta d’Espanya per problemes familiars, trasllat laboral, intervenció dels serveis socials, etc. Acostumen a presentar un perfil en què apareixen una o diverses d’aquestes característiques:
    • risc d’exclusió social
    • famílies amb gran desestructuració
    • problemes sociosanitaris
    • escolarització deficient i/o inestable, absentisme, etc.
    • Alumnes provinents d’un altre centre per sanció. Són casos individuals i poc freqüents que solen presentar aquestes característiques:
    • atenció educativa específica i/o adaptació curricular
    • risc d’exclusió social
    • problemes o trastorns psíquics i/o emocionals

 

4.4. Variables lingüístiques de l’alumnat

 

  • Alumnat bilingüe d’entrada:
    • Llengua romànica-llengua romànica (castellà-català; castellà-romanès)
    • Llengua no romànica-llengua no romànica (ucraïnès/rus)
    • Llengua o dialecte zona d’origen-llengua oficial o dominant país d’origen (berber-àrab; llengües/dialectes xinesos- mandarí)
    • Llengua país/familiar-llengua escola o zona del país d’origen (berber/àrab – francès/castellà; llengües índiques-anglès)
    • Llengua romànica-llengua no romànica (castellà-ucraïnès; castellà-xinès, castellà-àrab).
    • Alumnes d’origen monolingüe:
    • De llengua romànica (única), materna/país d’origen: castellà, romanès, portuguès.
    • De llengua no romànica (única), materna/país d’origen: àrab, urdú, xinès, bengalí, armeni, polonès.

 

 

5. El procés d’acollida

 

La comunicació i el contacte periòdic amb les famílies és una pràctica institucionalitzada i habitual al nostre centre. Els professors saben que si hi ha bona comunicació amb les famílies els problemes acadèmics o conductuals que puguin presentar els alumnes són més fàcilment resolubles. El pla d’acollida de l’alumnat de primària que s’incorpora al centre és el següent.

1.Traspàs d’informació primària secundària amb presència del Coordinador Pedagògic i els orientadors del centre.

2.Formació de grups, seguint els criteris donats per les escoles de primària.

  1. Primera trobada amb les famílies al mes de juliol.

4.Al setembre, acollida un dia abans que comenci la resta de grups.

5.Revisió dels grups si hi ha peticions de les famílies.

6.Entrevista amb les famílies durant a la 1ª avaluació

7.Orientacions precises durant l’avaluació inicial

8.Traspàs de l’evolució de l’alumnat durant el primer trimestre a les escoles de primària.

9.Formació específica als pares sobre recursos informàtics

10.Al mes de gener xerrada de formació i d’orientació a les famílies

 

En cas d’alumnat que s’incopora al centre fora del període de matrícula ordinari, se segueixen les passes següents:

1.Entrevista amb el Director de la família i de l’alumnat i si es detecta un perfil singular, intervenció del Departament d’Orientació perquè faci les valoracions oportunes.

2.Assignació de grup

3.S’informa el tutor i a l’equip docent de la incorporació de l’alumne.

4.Es procedeix a matricular l’alumne en qüestió

5.El tutor o la direcció a l’aula acompanyen i presenten l’alumne al grup.

 

5.1. Acollida de les famílies

 

El mateix dia que comença el curs, a principis de setembre, hi ha reunions amb tots els pares i mares a la sala d’actes. Primer reunim els pares dels alumnes de 1r d’ESO a la sala d’actes. L’equip directiu els dóna la benvinguda, es fa un repàs de la normativa i s’obre un torn de preguntes per atendre els dubtes. Després, acabada aquesta sessió, cada tutor es reuneix amb els pares dels seus tutorands a l’aula corresponent i l’equip directiu, mentrestant, fa la presentació del curs als pares de la resta d’alumnes d’ESO. En acabar aquesta sessió, cada tutor acompanya els pares dels seus alumnes a l’aula corresponent i manté amb ells una reunió explicativa. Per la seva banda, els pares dels alumnes de Batxillerat i Cicles Formatius, un altre dia, són rebuts per l’equip directiu i els tutors amb el mateix protocol anterior.

A l’institut els professors acostumen a fer servir l’agenda de l’alumne com a eina de comunicació habitual amb els pares: comentaris sobre si no ha fet els deures, si presenta problemes de comportament, petició d’entrevistes, etc., i també l’eina iEduca.

 

5.1.2. Famílies d’alumnes provinents de primària

 

Als pares dels alumnes provinents de primària matriculats al centre se’ls explica amb més detall la normativa: horari d’entrada i sortida, control de la puntualitat i de l’absentisme (es truca als pares a primera hora del matí si no han assistit els seus fills a classe), avaluacions, calendari, ús de l’agenda escolar, etc. a fi i efecte que tots els pares estiguin en contacte en un determinat moment per atendre qualsevol contingència o participar a les activitats habituals.

 

5.1.3. Famílies d’alumnes estrangers nouvinguts

 

Aquesta acollida acostuma a ser individualitzada i es fa en el moment d’arribada al centre per primer cop. En el cas de les famílies de llengua xinesa, àrab i de llengües índiques han d’haver passat prèviament pel servei d’informació i orientació LIC del CIAPE. El procediment d’acollida passa pels següents moments:

 

  • Arribada de la documentació al Centre
  • Primeres informacions a consergeria i secretaria
  • Primera entrevista: moment i interlocutor. Normalment, reben les famílies nouvingudes el director del centre o la Coordinadora Pedagògica. Aquesta primera presa de contacte s’ha produït en general a primeres hores del matí de qualsevol dia de la setmana. Per aquest curs, hem establert l’hora de tutoria de dilluns, i el nou alumnat seran rebuts per Coordinació Pedagògica.

 

5.1.4. Activitats educatives per a pares i mares

 

Per aconseguir una major vinculació de les famílies amb el centre, l’AMPA o la direcció del centre organitzen puntualment activitats formatives per a pares i mares sobre temes d’interès general (salut, prevenció, conductes de risc entre els joves, informàtica, etc.).

 

5.2. Acollida de l’alumnat nouvingut

 

Tot el Centre s’ha anat fent conscient del canvi que ha suposat l’arribada d’alumnat estranger. El nostre Projecte Educatiu contempla de manera operativa la no discriminació de l’alumnat per raons del seu origen o de la seva situació econòmica o social. Per això, la responsabilitat envers aquest tipus d’alumnat mai no hauria d’estar solament en mans dels tutors; sempre hem cercat una implicació dels equips docents, de l’equip directiu i, en definitiva, de tots els qui componem la comunitat educativa.

 

Quan arriba a l’institut, l’alumne nouvingut és rebut per un membre de l’equip directiu, que s’encarrega de donar-li el seu horari i les primeres explicacions sobre el funcionament del centre. Se li fa una fitxa inicial (adjunta), se n’informa en les incidències sobre alumnat exposades, se n’informa al tutor del grup-classe o professors d’ Aula d’Acollida i CLIC. A partir de les dades obtingudes i del nivell de comprensió-expressió observat en l’entrevista personal inicial amb l’alumne i la família, es fa un diagnòstic de les necessitats educatives de l’alumne i es planteja la ubicació més idònia d’aquest o la que prescriu la normativa, de l’Aula d’Acollida.

 

5.2.1. Aspectes comuns sobre la incorporació del nou alumnat

 

Per a la incorporació concreta de l’alumne al centre, en conclusió, s’han de tenir en  compte diversos factors.

 

5.2.1.1. Personals:

 

  • Acadèmics: escolarització precedent
  • Familiars: origen lingüístic/grau de comprensió i expressió castellà/català
  • D’entorn: amb qui viu, on viu (barri), germans, interlocutors, aspectes socioeconòmics rellevants, etc.
  • Data d’incorporació (alçada del curs escolar)
  • Altres dades biogràques: edat, dictamen (si existeix), aspectes emocionals rellevants

 

5.2.1.2. Del centre:

 

  • idoneïtat tutoria
  • característiques dels grups-classe
  • grups de reforç
  • aula d’acollida
  • agrupament flexibles

 

5.2.2. Alumnat provinent de primària

 

  • Activitats prèvies:
  • Reunions informatives prèvies amb les escoles d’origen dels alumnes
  • Recollida d’informació específica (dictamen, serveis socials)
  • Reunions tutors i EDOCs : informacions sobre els grups i individualitzada sobre els alumnes: grups naturals, incompatibilitats, dinàmiques prèvies, dictàmens…
  • Invitació a les Jornades de Portes Obertes
  • Invitació de l’AMPA a les activitats de les portes obertes
  • Invitació a les escoles de la zona a festivitats i mostres d’activitats dels alumnes

 

  • Formació dels grups (criteris generals):
  • Mantenir els grups de primària (A i B alumnes del CEIP Torre Balldovina / C. alumnes d’altres escoles del barri (Salvatella, Lluís Millet, Sagrada Família, etc.).
  • Tenir en compte els suggeriments de les famílies i dels centres de procedència.
  • Tenir en compte la distància del domicili al Centre.
  • Evitar l’aïllament de l’alumne.
  • Activitats d’inici de curs:
  • Acollida dels alumnes a la sala d’actes per part de l’equip directiu i els tutors. Acte de presentació i benvinguda al Centre i d’encoratjament als alumnes repetidors.
  • Acollida dels tutors i informacions bàsiques (horaris i professors, normes del centre, instal·lacions, activitats extraescolars, mediació escolar, revista, biblioteca…).
  • Oferta d’activitats extraescolars al propi centre: teatre, dansa, fotografia, informàtica, esgrima…
  • Oferiment del servei de cantina per als alumnes que puntualment no puguin anar a dinar a casa.

 

5.2.3. Alumnat de l’Aula d’Acollida

 

  • Acollida al Centre des de consergeria i des del vestíbul, on es pot llegir Benvingut i Bon dia! en diverses llengües per tal de crear un espai que aporti calidesa i proximitat.
  • Acollida per part dels professors:
  • presentació a la classe
  • explicació de què és l’Aula d’Acollida
  • explicació de la normativa del Centre
  • explicació dels horaris
  • informació sobre els materials de classe
  • acompanyament en les indicacions i necessitats més bàsiques
  • Acollida del tutor de l’aula ordinària:
  • acolliment dins l’aula ordinària
  • sensibilització de la resta de l’alumnat sobre aquests nouvinguts
  • connexió específica amb el professorat de l’EDOC del grup-classe respecte els nouvinguts
  • Acollida dels professors de l’aula ordinària:
  • adaptació curricular (en cas que l’alumne ho necessiti). Elaboració del PI
  • materials específics
  • Acollida alumnes de l’aula ordinària:
  • sensibilització dels tutors sobre aquests nous companys
  • sessions sobre coneixement d’altres cultures
  • ajut als professors i suport als propi alumnes per part d’alumnes de diferents països més veterans al Centre

 

5.2.4. Alumnes d’incorporació tardana

 

Els alumnes d’incorporació tardana procedeixen de situacions molt variades i presenten una tipologia diversa:

 

  • alumnes estrangers
  • alumnes d’altres centres de Catalunya
  • alumnes d’altres centres d’Espanya
  • alumnes de la població (canvi de centre, expulsió…)
  • alumnes de l’aula d’acollida

 

En aquests casos, consultada la documentació o la informació que ha arribat a al Centre i realitzada la primera entrevista, l’equip directiu busca la ubicació més adequada o preceptiva així com els reforços pertinents per aquest alumne.

 

5.3. Ubicació de l’alumnat nouvingut

 

Segons la procedència del nouvingut, la seva incorporació al Centre pot presentar diferents variables. Aquest sistema organitzatiu, que suposa una acurada i constant atenció de Cap d’Estudis i Coordinació Pedagògica, pensem que afavoreix l’aprenentatge i la integració d’aquests nous alumnes.

 

La ubicació inicial pot ser revisada, al cap d’un temps prudencial, i variar si s’hi observa algun desajustament que aconselli el canvi. El canvi d’ubicació de l’alumne nouvingut, si es produeix, obeeix a alguna o diverses de les causes següents:

 

 

 

  • Observació més detallada de les capacitats i coneixements de l’alumne.
  • Observació del seu gran de comprensió i expressió lingüístiques (de vegades inapreciables en l’entrevista inicial per raons de timidesa, novetat…).
  • Presència, absència o excés d’alumnes nouvinguts tardans en un grup.
  • Presència o absència d’alumnes del país d’origen o entorn afí a l’alumne nouvingut.
  • Presència (benefactora o no) d’alumnes amb lligams familiars, d’amistat o veïnatge amb l’alumne nouvingut.
  • Dificultats d’adaptació per la dinàmica del grup-classe: nombre d’alumnes, incidència de la diversitat, tipologia de la diversitat, grau de disciplina, nombre de repetidors, etc.
  • D’altres que poden referir-se a actituds personals, relació de companys, etc.

 

5.4. Seguiment de l’alumnat nouvingut

 

Per tal de facilitar el seguiment de l’alumne, evitar repeticions de material pedagògic (en cas que no es consideri pertinent de repetir-lo) i aportar informació sobre programació i materials treballats (en cas de trasllat de centre), hem elaborat unes fitxes on es recullen, respectivament, la informació bàsica sobre l’alumne i els materials treballats a cada una de les matèries (adjuntes).

 

La valoració concreta dels coneixements i avenços de l’alumne nouvingut i de la seva adaptació al grup i al centre es farà en els àmbits següents:

 

  • el grup-classe a què pertanyen (aula d’acollida o aula ordinària)
  • els grups de reforç respectius
  • coordinació pedagògica/ coordinació d’ESO,
  • coordinació pedagògica/ coordinació d’ESO,
  • prefectura d’estudis (disciplina, absentisme…).

 

5.5. Organització de l’atenció a la diversitat

 

La Comissió d’atenció a la diversitat s’encarrega de supervisar l’organització de l’atenció a la diversitat i els canvis oportuns que s’hi han d’aplicar.

 

5.5.1. Agrupacions actuals de l’alumnat

 

D’acord amb les variables que presenta l’alumnat nouvingut exposades als apartats anteriors i tenint en compte els criteris exposats a l’apartat 5.2, el curs 2010-2011 vam organitzat els alumnes nouvinguts d’incorporació tardana en els següents grups:

  • Alumnes de llengua romànica (castellà, portuguès, romanès…). Reben reforç de llengua catalana. Actualment hi ha dos grups de reforç, segons si són de primer cicle o de segon cicle.
  • Alumnes d’aula d’acollida: van a l’aula d’acollida totes les hores excepte quan han de baixar a fer l’assignatura de música, dibuix i educació física. (puntualment, segons nivell lingüístic que obtenen també van a les classes de matemàtiques i d’anglès).
  • Reforç d’alumnes de primer i segon cicle (nouvinguts) amb atenció individualitzada (grups de 3, 4 i 6 hores segons nivell d’aprenentatge de la llengua).

 

5.5.2. Suports específics previstos per a alumnes nouvinguts

 

  • Aula d’acollida.
  • Diversos grups de reforç diferenciats (llengües romàniques, llengües no romàniques, incorporació tardana, etc.).

 

5.5.3. Altres intervencions

 

  • Treball de sensibilització amb el grup classe.
  • Adaptacions curriculars. (PI)
  • Tractaments individualitzats (psicopedagogia, reforç específic).
  • Organització de crèdits d’ampliació.

 

A l’alumne se li facilita l’horari personal, que pot experimentar canvis en funció de la ubicació definitiva i de l’evolució del propi alumne. A l’avaluació del grup-classe corresponent es valorarà i es decidirà sobre els canvis, tant els proposats pel propi alumne o família com els proposats pel tutor, el professorat o coordinació pedagògica. Totes aquestes variables són ateses en funció de la disponibilitat horària de professorat dels departaments implicats, de psicopedagogia i dels membres de la junta directiva que componen l’equip de coordinació pedagògica (coordinador pedagògic i coordinadors d’ESO i batxillerat).

 

5.5.4. Formació del professorat

 

Per tal de contribuir i facilitar la formació del professorat sobre el tractament de la diversitat, els darrers anys el nostre institut ha estat seu de la realització de diversos cursos del PFZ per a professors del centre i de la zona. En destaquem:

 

  • Habilitats socials i interacció
  • Resolució de conflictes
  • Educació emocional
  • Tractament de la diversitat cultural
  • Competències bàsiques
  • Programar per competències bàsiques

 

5.5.5. Orientació i acompanyament post escolar

 

Tasques orientatives realitzades des de:

 

  • direcció del centre
  • coordinació pedagògica
  • tutoria
  • equip de psicopedagogia
  • coordinació ESO
  • coordinació BATXILLERAT
  • cap d’estudis CICLES
  • Informació dels estudis que es poden realitzar al propi centre.

 

 

  • Batxillerat (Científico-tecnològic, Ciències de la Salut, Humanístic i de Ciències Socials)
  • Cicles Formatius de grau mitjà (Gestió Administrativa i Explotació de Sistemes Informàtics, Sistemes Microinformàtics i Xarxes)

 

5.6. Informació de les relacions entre aquests estudis i les vies a la universitat

 

  • Informació sobre altres estudis que es poden realitzar en la zona o en altres centres.
  • Orientació universitària.
  • Orientació professional.
  • Realització de pràctiques d’alguns cicles al propi centre.
  • Orientació i ajut als alumnes que no obtenen el títol de graduat d’Ensenyament Secundari: acollits al projecte Tu hi guanyes! (escolarització compartida amb Grameimpuls), Casa d’Oficis, Escoles Taller, Formació Ocupacional.
  • Ajut en la recerca d’integració en el món laboral tant als alumnes que han obtingut el títol d’ESO com als que han decidit abandonar els estudis en fer els 16 anys: elaboració del currículum, preparació d’entrevistes de treball, orientacions de recerca, anàlisi i resposta sobre demandes laborals, etc.

 

 

 

5.7. El comiat del centre

 

En acabar el període escolar, tant l’obligatori com el postobligatori, el Centre que un dia va donar la benvinguda i va acollir els nous alumnes, els acomiada i procura orientar de la millor manera possible els seus passos ja fora del Centre.

 

5.7.1. Comiat d’ESO

 

Colònies de fi d’etapa. Les activitats preparatòries Propicia la unió i col·laboració del grup mitjançant la realització de nombroses tasques per recaptar diners. S’ha optat per la fórmula colònies, que facilita l’anada de la  majoria, que facilita la tasca del professorat, que aporta més seguretat i que permet la major convivència i participació col·lectiva en activitats programades.

 

5.7.2. Comiat de Batxillerat i de Cicles formatius

 

 

Acte de comiat a la sala d’actes amb l’equip directiu, tutors, professors, pares i alumnes. Lliurament d’orles i aperitiu de cloenda. Record permanent dels exalumnes mitjançant la col·locació de les orles al Centre.

 

5.8. Relació amb els exalumnes

 

Retrobament amb exalumnes en les celebracions dels aniversaris del Centre, jubilacions de professors o personal no docent, conferències i actes, cursets i jornades o bé com a visitants ocasionals (actors, conferenciants, monitors, músics, polítics, guàrdia urbana, mossos, etc.) o bé com a companys treballant al Centre o com a pares i mares dels nostres alumnes, a l’AMPA o al Consell Escolar.

 

 

5.9. La relació de l’Institut amb la Ciutat

 

Dins el marc del que entenem que hauria de ser l’Institut com a centre acollidor en un àmbit acollidor més general (barri, Ciutat, país), és un propòsit del nostre Institut, d’oferir i transmetre el valors següents:

 

  • Ètics: el respecte mutu, la igualtat, l’observació de drets i deures.
  • Acadèmics: la valoració de l’esforç, la responsabilitat, el gaudi amb l’aprenentatge.
  • Socials: la convivència, la cohesió social, la participació.
  • Per la qual cosa, a més de la pròpia tasca d’acollida, adaptació i integració al Centre d’alumnes i famílies i , observem com a fet necessari incidir en vessants que formin els nostres alumnes com a ciutadans responsables i com a colomencs que participen en la vida de la comunitat.

 

5.9. 1. Tasques realitzades

 

En aquest sentit cal remarcar les activitats realitzades en aquests àmbits:

  • mediació escolar
  • solidaritat
  • interculturalitat
  • conductes de risc
  • coneixement del medi, la ciutat i el seu entorn

 

5.9.1.1. Coneixement del medi, la ciutat i el seu entorn

 

Aspectes relacionats amb el coneixement del medi, de la ciutat inclosos en el currículum escolar dels nostres alumnes:

 

  • Poblat Ibèric
  • Museu Torre Balldovina
  • Sant Jeroni de la Murtra
  • Santa Coloma històrica
  • El riu Besòs
  • Història de Santa Coloma
  • Visites: ràdio, exposicions, empreses i entitats (Ferrolan, Grameimpuls…)
  • Crèdits de Síntesi: Santa Coloma de poble a ciutat; el riu Besòs, rutes històricoliteràries…

 

 

5.9.1.2. Coneixement del país

 

  • Excursions Conèixer Catalunya: una a cada nivell d’ESO (Perpinyà-Cotlliure, ruta de la Barcelona històrica al credit de síntesi de segon d’ESO, els aiguamolls de l’Empordà…).
  • Museus: Ciència i Tècnica de Terrassa, del Mar de Badalona, Història de Catalunya, Museu Marítim…
  • Àmbits lúdics i esportius: Tibidabo, Skating, Port Aventura…
  • Crèdits de Síntesi i treballs de recerca relacionats amb qualsevol aspecte de coneixença del país.

 

5.9.1.3. Celebració de les festes i tradicions

 

Informació especial per als alumnes nouvinguts estrangers. Punts de contacte amb les seves cultures: actes, gastronomia, aspectes religiosos, cançons i balls, ornamentació i vestuari, festes al carrer, simbologia, exposicions, conferències, xerrades, murals i cartells, etc.

 

  • Nadal
  • Carnestoltes
  • Sant Jordi

 

5.10. Projectes de futur

 

  • Mantenir la presentació de redaccions d’alumnat nouvingut dins els certamen literari de la Unesco.
  • Potenciar el contacte amb entitats cíviques, juvenils, culturals, artístiques, esportives, de tradicions populars, etc. existents a la població per tal de fomentar entre els nostres alumnes el lleure creatiu, la convivència fora de l’àmbit escolar i la participació ciutadana.
  • Ampliar els contactes iniciat amb mitjans de comunicació i entitats locals: revistes (Fòrum-Grama), activitats de les Biblioteques, mantenir el projecte iniciat a primer d’ESO en el qual es dedica una hora setmanal a la lectura, informació de festes i actes locals, orientació d’alumnes i exalumnes cap al Centre de Normalització Lingüística i l’Escola d’Idiomes, etc.
  • Mantenir el contacte constant amb entitats locals de caire professional i ciutadà com a Centre que participa en la realitat colomenca: Ajuntament de Santa Coloma, Casal del Mestre, Centre de Recursos (CRP), Grameimpuls, Jornada de l’Ensenyament, Jornada de la Cultura al carrer, Cursa de Les Vinyes, Carnestoltes, etc.
  • Mantenir i desenvolupar les activitats de coneixement i intercanvi amb altres cultures i pobles: xerrades, intercanvis escolars, actes culturals, etc.

 

 

 

 

 

6. Consideracions finals

 

El Pla d’Acollida del nostre Centre presenta el marc en què s’ha desenvolupat una realitat canviant i complexa com és la incorporació de l’alumnat nouvingut al llarg de més d’una dècada. Se’n fa balanç i es plantegen aspectes a millorar. El Pla d’Acollida és també una eina de futur. És imprescindible, per tant, la revisió periòdica d’aquest document ateses les noves realitats socioculturals que presenti el nostre alumnat així com l’evolució de les pròpies circumstàncies socioeconòmiques del país.

 

Treballem amb el convenciment que aquest document, més enllà d’un marc d’actuació, és una bona eina per a la reflexió.