Projecte Escena

LA DINAMITZACIÓ DE LES ARTS ESCÈNIQUES A D’INSTITUT

 image166 image168

CIMG0937

L’Institut segueix apostant pel seu batxillerat escènic, potenciant la seva inclusió des de l’etapa obligatòria a través de l’ITINERARI ESCÈNIC. D’aquesta manera s’ofereix una via d’immersió escènica integral des de l’ESO, amb diferents matèries opcionals i alternatives, perquè els alumnes interessats arribin al Batxillerat escènic amb una àmplia i sòlida base.

Creiem que les arts escèniques són una poderosa eina per al creixement personal, per al desenvolupament de les habilitats socials i per a la millora de la capacitat creativa dels alumnes; i contribueixen a eixamplar el seu punt de vista sobre el món i els dóna l’oportunitat de ser ells mateixos davant els altres. I per altra banda, incrementa el seu nivell de motivació respecte l’Institut, potencia les seves capacitats d’aprenentatge actiu, i augmenta així la seva predisposició i les seves competències per superar les altres matèries, tenint en compte que en aquest projecte integral de l’Institut, les assignatures d’arts escèniques estan interrelacionades amb altres opcionals o troncals.

L’ITINERARI ESCÈNIC en l’etapa d’ESO suposa una aproximació gradual que passa per diferents aspectes i disciplines teatrals durant aquests quatre cursos, oferint un ampli ventall escènic als alumnes perquè puguin conèixer i experimentar de primera mà les diferents vessants teatrals. L’objectiu d’aquest itinerari és sensibilitzar i donar un ampli bagatge introductori a l’alumne per preparar-lo pel batxillerat escènic.

image170

A 1r d’ESO, la matèria optativa de Theatre ofereix una primera aproximació al joc teatral en anglès, que ajudarà a potenciar, millorar i normalitzar l’ús de l’anglès mentre milloren les habilitats escèniques. Enguany aquest grup representarà el conegut musical “Grease”.

A 2n d’ESO, la matèria optativa de Teatre de gest se centra en el teatre de gest i la improvisació. A la gala de Nadal estrenaran un DUBMASH creat a partir de fragments triats per els propis alumnes.

A 3r d’ESO, la matèria alternativa de Teatre performàtic se centra en la vessant escènica més parateatral, creant diferents accions que es representaran en diferents espais de l’Institut.

A 4t d’ESO, la matèria de Teatre de creació va més enllà de la interpretació escènica i dóna eines als alumnes per a la creació i la dramatúrgia col·lectiva, potenciant la seva competència autònoma. Durant tot el curs els alumnes reescriuran i crearan, conjuntament i supervisada amb el professor, una adaptació molt personal d’una obra clàssica que a final de curs es representarà públicament. Enguany l’adaptació es basarà en “Somni d’una nit d’estiu” de Shakespeare. Tot i que a la Gala de Nadal prepararan una altra adaptació preparada especialment per l’ocasió.

Fora de les assignatures lectives, el centre també ofereix activitats extraescolars. Enguany, els alumnes de Batxillerat imparteixen diferents cursos als alumnes d’ESO els dimarts a les tardes; tal i com TEATRE MUSICAL o DANSA URBANA. De manera que els alumnes del Batxillerat escènic tenen l’oportunitat i la responsabilitat d’agafar les regnes del contingut artístic i transmetre-ho sobretot als alumnes més petits de 1r i 2n d’ESO que volen fer teatre i dansa fora de l’horari escolar.

L’Institut ofereix, doncs, tot un ampli itinerari específic que permet als alumnes interessats arribar al Batxillerat escènic amb la preparació suficient per perfeccionar i enriquir les seves capacitats escèniques, amb una important dedicació i immersió escènica i musical. Formar també és una molt bona manera d’aprendre.

 

Batxillerat escènic

image174

Aquest nou curs, l’èxit del batxillerat escènic ens ha portat a molts alumnes nouvinguts d’altres Instituts de Santa Coloma de Gramenet, Badalona i altres centres de la zona. Cal destacar que alguns d’ells venen cada dia de molt lluny empesos per la seva vocació teatral.

A 1r de Batxillerat escènic, l’Institut ofereix per una banda la matèria de Llenguatge musical, encaminada a ampliar la cultura i pràctica musical, millorant les prestacions musicals dels alumnes dins d’un context escènic. I per altra banda la matèria d’Anatomia aplicada, centrada en el treball interpretatiu de l’expressió corporal i el teatre físic.

image172

En cada matèria, els alumnes tindran l’oportunitat de realitzar diversos muntatges escènics. Enguany els alumnes de 1r de Batxillerat representaran una creació col·lectiva a partir de la seva visió del món. Aquesta creació té un fort component personal de cadascun d’ells, autobiogràfic, sobre com veuen el món, i com representen fragments de pel·lícules o musicals que són significatius per ells. L’espectacle tindrà un fort caire social, i té com a objectiu que a través del teatre podem canviar i millorar el món, fins i tot potser millorar-lo. Almenys per ells. Per Nadal es podrà veure un avançament de l’espectacle que s’estrenarà a la Mostra d’Arts escèniques de Santa Coloma a finals d’Abril de 2016. Paral·lelament els alumnes treballen la interpretació prenent com a referència les proves de l’Institut del Teatre de Barcelona.

image176

A 2n de Batxillerat escènic, els alumnes perfeccionen les seves habilitats escèniques i musicals a través de la matèria de Llenguatge i pràctica musical. La seva finalitat és preparar i obrir als alumnes les portes a una dedicació escènica universitària o a provar sort directament al món professional. Per això es prepara tot el muntatge d’un gran musical; en aquesta ocasió una adaptació molt lliure del musical FAMA, on entre tots creem un nou llibret que reflexiona al voltant de la creació, el teatre i el seu sentit en l’entorn educatiu. Per aconseguir un resultat el màxim real i professional possible, comptem amb el recolzament d’una coreògrafa de l’escola de teatre Excèntrica, que ens donarà un cop de mà durant diverses sessions.

image178

Aquesta immersió del Batxillerat escènic es complementa amb el contacte directe professional, amb la visita al centre de diversos artistes en actiu i l’assistència a assajos professionals. En particular, durant el més de Novembre passat, els alumnes van tenir l’oportunitat de conèixer de primera mà el procés de creació de l’òpera “4CARMEN” a Arts Santa Mònica (Barcelona), assistint a l’assaig general. Es tracta d’òpera contemporània que es va estrenar el 26 de Novembre a Barcelona amb un notable èxit de crítica i públic, sota la direcció del professor d’arts escèniques, Jordi Pérez. Per altra banda, vam tenir l’oportunitat d’assistir a “MAR I CEL” al Teatre Victòria, que va enlluernar-nos per la seva qualitat i perquè a l’acabar vam poder saludar personalment a alguns dels seus protagonistes a la mateixa porta d’artistes.

Amb els alumnes de 1r de Batxillerat, vam anar al Gran Teatre del Liceu, on vam assistir a l’assaig general de l’òpera “Lucia de Lammermoor” de Donizzeti. Un luxe que vam completar amb la visita a la Sala de Miralls i a altres racons del Gran Teatre. Els alumnes van estar impressionats amb la qualitat dels cantants i la posada en escena.

El passat Novembre, dins el mateix programa FLIPART ja vam poder gaudir de una Masterclass amb la reconeguda clown Pepa Plana, Premi Nacional de Cultura i entre altres projectes ha protagonitzat un dels espectacles del “Circ du Soleil”.

image180

A finals de Novembre també vam gaudir de la interessantvisita de “lengua de trapo”, una companyia de circ social de Lima (Perú), que van compartir amb els alumnes de !r de Batxillerat la seva tasca social en un barri marginal de la seva ciutat, amb l’objectiu de dissuadir als més joves de la delinqúència i el narcotràfic.

I les activitats especials no s’aturen. Durant el Gener i Febrer, comptarem amb quatre sessions Masterclass de circ, que formen part de l’activitat que ofereix la Diputació de Barcelona dins el seu programa “FLIPART”, on apropa a artistes reconeguts als centres educatius. L’any passat ja vam poder gaudir del monogràfic de Hip-Hop amb la reconeguda companyia “Brodas Bros”.

Una de les altres activitats dels alumnes de Batxillerat escènic ha estat fer una gira per Santa Coloma per demostrar que el teatre té una important funció social; i per experimentar-ho de primera mà hem realitzat una sèrie d’actuacions a quatre centres de primària de la zona per sensibilitzar del perill de la deforestació. L’èxit d’aquesta iniciativa, que demostra la importància de participar en projectes que surtin de l’aula, ens ha fet plantejar fer properament una altra gira de conscienciació al voltant del bulling, que diferents escoles ja ens estan demanant.

image182

image184

I com és habitual any rere any, a finals d’Abril participarem a la Mostra anual d’Arts Escèniques del Teatre Sagarra, on presentarem els muntatges escènics treballats a partir del segon trimestre amb totes les ganes i la il·lusió del món. Part d’aquests muntatges també es podran veure a la Diada del Teatre, que l’Institut celebrarà aquest any al Febrer. I en diferents actes que el centre realitzarà durant el curs, com la jornada de promoció per a alumnes de primària. Finalment, també cal destacar que l’interés teatral d’altres escoles i Instituts de Santa Coloma ha fet que el professor d’arts escènics de l’institut Jordi Pérez faci un seguit de formacions i assessoraments teatrals pels altres centres educatius de la ciutat.

image196 image200

image198

CIMG0933

Un deixem altres imatges que reflecteixen la il·lusió amb la que treballem.

image188image190

image169

image192  image194        image202