La mediació a l’institut

image001image002

Què és la Mediació Escolar? La mediació escolar -o mediació entre iguals- dóna la possibilitat als alumnes que conviuen diàriament en un mateix espai de poder resoldre els conflictes que inevitablement sorgeixen, a través del diàleg i amb l’ajut d’uns companys i companyes que estan formats per ser mediadors.

La Mediació Escolar com a “Eina de Convivència” permet aprendre a utilitzar el conflicte com a eina educativa i de creixement individual i col·lectiu, facilitant, per tant, aprendre a relacionar-se millor, fomentant un ambient escolar més relaxat i productiu, desenvolupant la capacitat de diàleg, l’empatia i la millora de les habilitats socials i comunicatives. Però va més enllà: intentant prevenir la violència i fomentant l’educació per la pau, des del respecte i l’acceptació de les diferències.

Gràcies a aquest servei de Mediació, molts dels nostres alumnes han pogut resoldre els seus conflictes d’una forma més constructiva i pacífica. Només en aquest primer trimestre ja hem realitzat 8 mediacions, algunes proposades pels tutors i d’altres demanades pels propis alumnes.

I des d’aquí volem felicitar al grup d’alumnes mediadors, de diverses edats i nivells, que col•laboren molt activament perquè la mediació sigui possible.

image252

En resum, el Servei de Mediació és un recurs fonamental al Ramon Berenguer IV per moltes raons:
• Perquè contribueix activament a crear un clima positiu en el centre
• Perquè creiem en l’educació i en la prevenció.
• Perquè volem donar una resposta creativa als conflictes.
• Perquè ens atrevim a afrontar amb optimisme les dificultats.
• Perquè volem aportar el nostre granet de sorra a la cultura del diàleg, del consens i de la pau.
• I, sobretot, perquè creiem que tot això és possible!

Els conflictes, en ells mateixos, no són ni bons ni dolents, tot depèn del tipus de resposta que donem a cadascun d’ells. Si sabem donar-hi una resposta positiva, sempre en sortim enfortits perquè el conflicte ens ajuda a créixer. Les principals característiques de la mediació són que és voluntària, és confidencial i les decisions sempre es prenen lliurement. És a dir, el mediador mai no dóna solucions, ni jutja, ni pren partit per ningú. Són les dues parts en conflicte que arriben a un acord que durant el procés de mediació han anat trobant ells mateixos, un acord just per a les dues parts, un acord on ningú sent que ha perdut, sinó que totes dues parts senten que hi han guanyat.

Fina Albareda, professora d’anglès i responsable del projecte de mediació escolar

image248