El treball per projectes a l’RB4

treball-per-projectes-1r

cimg9126Des del setembre del curs 2016-17, a 1r d’ESO tota la nostra acció pedagògica pivota al voltant de la franja de 10 hores de treball per projectes (treballs interdisciplinari de recerca i investigació de l’àmbit de Ciències Socials, Ciències Naturals i Tecnologia), que porten a terme els alumnes en petits grups, coordinats per un mateix professor-tutor i a la vegada projectista, i integrats en aules que mai superen el 18 alumnes, una situació que es fa extensible a tot l’horari escolar per fer més efectiu el seu seguiment personalitzat.

cimg9135

El treball per projectes és una metodologia que situa a l’alumne en la posició de protagonista principal del seu procés d’aprenentatge perquè parteix del seu desig de saber coses noves i perquè el coneixement es construeix a partir de les seves preguntes i de la seva recerca de respostes, així com de la reflexió sobre el propi procés d’adquisició de coneixements.

Es parteix d’un tema, problema o centre d’interès negociat amb l’alumnat, i es dóna gran rellevància al treball cooperatiu. A partir d’aquest centre d’interès s’elaboren preguntes o

hipòtesis, es prenen decisions sobre el repartiment de tasques,  i tot seguit té lloc la investigació, quelcom que implica cercar, seleccionar i interpretar informació a través de fonts diverses, formular nous dubtes i noves preguntes i establir relacions amb altres coneixements. En aquesta fase, es especialment important la comunicació, el diàleg i la discussió en petit i gran grup per poder construir coneixement de forma compartida.

Finalment, es posa en comú el resultat de les tasques individuals i s’elabora col·lectivament el resultat de les recerques que es materialitza en productes (dossier, mural, maqueta, vídeo, etc.). Per acabar, alumnat i professorat avaluen el que s’ha après i com s’ha après.

Nati Bergadà assenyala 15 avantatges a aquesta manera de treballar:

  1. Fomenta l’autonomia dels joves. Aprenen a ser competents i resoldre els reptes que se’ls plantegen.
  2. Els joves són més actius en el seu procés d’aprenentatges. S’impliquen en el que estan treballant i són ells els que guien el seu aprenentatge.
  3. Afavoreix l’aprenentatge significatiu. Els joves van encaixant els continguts formant una xarxa de continguts. 
  4. Propicia el treball interdisciplinari ja que permet adquirir coneixements de les diferents àrees educatives.
  5. Permet atendre la diversitat que ens trobem a les aules: flexibilitat en el ritme de treball, en les metodologies, els continguts…
  6. Utilitza les noves tecnologies. Fent recerca milloren molt  la competència digital.
  7. Propicia un ambient d’aula en el que es treballa valors molt importants com el respecte, la tolerància, la solidaritat i el treball en equip.
  8. Pofessors i alumnes treballen conjuntament formant equip per resoldre els reptes que se’ls van plantejant. Milloren capacitats com la resolució de problemes i l’organització de les tasques.
  9. Afavoreix l’aprenentatge participatiu i potencia el treball cooperatiu. Es dona molta importància al treball en grup i a la col·laboració, ja que és en aquestes situacions d’aprenentatge on els joves poden aprendre els uns dels altres.
  10. Els alumnes estan motivats ja que aquesta metodologia dóna l’oportunitat de que ells escullin què volen treballar i què els interessa. Això fa que tot el que aprenen tingui un significat per a ells.
  11. Permet que els joves “connectin” amb la realitat, més enllà dels llibres de text o de les classes magistrals. Els preparen per la vida real.
  12. L’infant aprèn a pensar, cercar informació i investigar. No a memoritzar i adquirir de forma mecànica continguts.
  13. Potencia habilitats socials com saber estar, saber esperar, saber escoltar, saber debatre, saber relacionar-se amb els altres …
  14. Afavoreix la confiança i l’autoestima dels joves. Els alumnes se senten orgullosos en veure que han superat un repte.
  15. Exerciten el mètode científic ja que fan hipòtesis, les contrasten i finalment n’extreuen conclusions.

DISTRIBUCIÓ HORÀRIA A L’INSTITUT DEL TREBALL PER PROJECTES

treball-per-projectes-distribucio-horaria

UN EXEMPLE DE TREBALL PER PROJECTES AL NOSTRE CENTRE

captura

Presentació-stop-tràfic

ENQUESTA: Explica’ns què en saps del tràfic il·legal d’animals?

Més informació a:

PRIMERES AVALUACIONS DE L’APLICACIÓ D’AQUESTA METODOLOGIA A 1r D’ESO:

  • El progrés en l’aprenentatge té més a veure amb el treball sistemàtic de cadascú, individual i col·lectiu, que amb el talent aleatori del professor o de l’alumne.
  • La tasca del docent pren una altra rellevància, no focalitzada exclusivament en el domini de la matèria sinó centrada en el desenvolupament del creixement personal dels alumnes, amb qui s’estableix un fort vincle.En aquest sentit, resulta especialment important la competència de saber gestionar l’activitat del grup i d’extreure el màxim rendiment de l’alumnat, amb una visió més transversal de les matèries i àrees de coneixement.

En coherència amb aquesta constatació, els informes detecten:

  • una major autonomia per part dels alumnes,
  • una predisposició més gran a marcar-se uns objectius personals (cosa que els ajuda a sentir-se millor)
  • i una major dosi de perseverànça,
  • així com de passió i esforç per aconseguir allò que es proposen.
  • Encara hi ha un altre indici que marca tendència: els agrada llegir més que a la resta. Hi ha més predisposició per a la lectura i, sobretot, per recomanar les obres llegides.
  • Segons el professorat, l’alumnat és més conscient de la realitat que l’envolta, encara que només sigui perquè el treball per projectes és més emocional i contextualitzat que la classe convencional.
  • S’ha detectat que els alumnes són conscients d’aprendre per a la vida real, el vincle entre el professor i estudiant s’estreny, hi ha un bon clima a l’aula i la col·laboració passa a ser fonamental per aprendre.”

FONT: https://www.catalunyareligio.cat/ca/articles/lavaluacio-del-projecte-horitzo-2020-dels-jesuites-0