Sortida a la Colònia Vidal (4t ESO)

El dimecres 22 de desembre de 2021, els alumnes de 4t vam visitar el Museu de la Colònia Vidal, a Puig-Reig.

La Colònia Vidal és una de les colònies tèxtils que es van instal·lar al peu del riu Llobregat durant l’últim terç del segle XIX i els primers anys del segle XX, per a utilitzar la seva aigua com a font d’energia. Va ocupar el darrer espai que quedava lliure entre Navàs i Berga, la zona on es va crear la principal concentració de colònies d’Europa. A partir del moment del tancament de la fàbrica, les noves idees apunten cap a una revalorització del patrimoni, la qual cosa va provocar que es donessin nous usos a les instal·lacions. Així neix el Museu, que permet explicar com era la vida a les colònies.

El Museu ens proposa conèixer com era la vida i el treball en una colònia tèxtil del 1900 i fa un recorregut per l’interior de la Colònia Vidal que, fins a l’actualitat, ha conservat el patrimoni totalment. L’experiència ha estat molt entretinguda i esperem que profitosa.

L’itinerari permet visitar els serveis de la colònia obrera, l’habitatge, l’escola, la biblioteca, la peixateria, el safareig, les dutxes, la sucursal de caixa Manresa i una exposició permanent que ens detalla el dia a dia dels homes i les dones que treballaven a la fàbrica i els serveis del conjunt industrial.

El nostre alumnat de 4t ha preparat uns vídeo-reportatges amb la seva visita, dels quals us deixem uns exemples a continuació.

Maria Peralta