Filosofia

Com a introducció a la filosofia, aquesta matèria ha de familiaritzar l’alumnat amb la manera de fer, crítica i radical, que caracteritza el pensament filosòfic, així com amb els seus resultats, sempre provisionals i incerts, però de gran ajuda per confegir la pròpia concepció del món. En efecte, al llarg de la història, la filosofia ha plantejat múltiples qüestions relacionades amb la realitat, el coneixement, l’ésser humà, l’acció, la moral, la vida social i la política i hi ha donat resposta, alhora que, com a activitat intel·lectual, ha anat creant una manera pròpia de reflexionar-hi: un enfocament crític i analític, basat en arguments i obert a la discussió.

Des d’aquest punt de vista, l’estudi de la filosofia i la seva història pot acostar l’alumnat a la comprensió d’aquestes qüestions, dels seus canvis i vicissituds, i alhora facilitar-li l’adquisició d’algunes habilitats del pensament filosòfic, com la definició i l’ús rigorós de conceptes, l’activitat crítica, l’argumentació i el diàleg. Aquest potencial formatiu de la filosofia justifica la seva presència com a matèria comuna en el batxillerat, una etapa que perllonga i aprofundeix els aprenentatges assolits en l’educació secundària obligatòria, tot preparant l’alumnat per continuar estudis de caire especialitzat, en cicles formatius de grau superior o a la universitat.