Coses que fem a classe

Què fem els professors a classe?

El paper dels professors a classe s’ha anat transformant de forma paral·lela al desenvolupament de la societat de la informació. Simplificant molt, podríem dir que el temps que el professor dedica a explicar s’ha reduït, en benefici d’altres processos que atorguen un paper més actiu a l’alumne. En definitiva, fem participar més.

També tenim al nostre abast més recursos que abans. A classe fem servir molt els recursos gràfics i audiovisuals per facilitar la comprensió. Avui dia hi ha molts recursos audiovisuals que difícilment cap professor podrà superar per més bé que s’expliqui. Així, si projectem un vídeo de youtube on s’il·lustra de manera fantàstica el moviment de la Terra i el canvi d’estacions, podrem dedicar més temps a la resolució de dubtes amb els alumnes i desenvolupar activitats a l’aula.

Els alumnes, protagonistes

Als professors ens preocupa molt que els alumnes tinguin un paper actiu a l’aula i esdevinguin protagonistes del seu aprenentatge. Hi ha metodologies que afavoreixen precisament això, com per exemple:

• exercicis autoavaluatius digitals,
  • presentacions orals a classe, amb el suport de “powerpoints” o “prezis” elaborats pels alumnes,
  • jocs d’aprenentatge en línia i activitats digitals interactives,
  • els clàssics debats o les lectures teatralitzades a les sessions de llengua i literatura
  • o fins i tot “capgirar la classe” i fer que l’alumne assumeixi el rol del professor.

Ara bé, per dur a bon port aquestes metodologies, es fa necessari una actitud nova del professorat que passa per renunciar a la idea que ell és l’única autoritat a l’aula…

Nous recursos digitals

En propers articles us presentarem algunes aplicacions que estem experimentant a l’aula, i que persegueixen aquesta implicació de l’alumnat, tals com: EDpuzzle (aplicació que permet convertir un vídeo en una lliçó), Kahoot (un joc competitiu en un entorn d’aprenentatge) o Socrative (permet preguntar, participar i respondre sense cap inhibició).