Fem química als laboratoris de la universitat

El divendres 20 de gener des de l’Àrea de Química de l’Àmbit de Ciències i Tecnologia s’organitzà la sortida-taller “Fem química al laboratori” per a l’alumnat d’aquesta matèria de modalitat de 2n de Batxillerat.

L’activitat promoguda per la Facultat de Química de la UB [Universitat de Barcelona] té com a principal objectiu establir una nova via per facilitar el contacte, el millor coneixement i l’enriquiment comú entre la universitat i els centres de secundària i Batxillerat de la ciutat. Amb aquesta activitat es vol contribuir a complementar la formació de l’alumnat, tot posant al seu abast, a més de tota la il·lusió del professorat universitari, alguns dels recursos amb què compta aquesta institució acadèmica de primer nivell.

La proposta formativa constava de diverses experiències i pràctiques, les quals es detallen a continuació. En primer lloc, però, es va fer una breu introducció de les normes de seguretat de l’equipament. Un cop feta aquesta introducció, els alumnes, tutelats per professors de la facultat (uns deu estudiants per professor), passaren a realitzar personalment quatre pràctiques:

• EL RACÓ DEL FRED

S’experimentà amb tres substàncies (gel, neu carbònica i nitrogen líquid) que són utilitzades habitualment per refredar, tant al laboratori com fora d’aquest tipus d’instal·lacions (indústries, hospitals, etc.). En aquesta pràctica van poder observar els canvis de fase (sòlid-líquid, sòlid-gas, líquid-gas) dels sistemes i els efectes de les baixes temperatures sobre les propietats d’alguns materials.

• IDENTIFIQUEM ANALGÈSICS

Després de comentar la utilitat dels analgèsics i el seu paper com a principis actius en els productes farmacèutics se’ls van explicar els fonaments de les tècniques cromatogràfiques.
Tot seguit, van ser convidats a què identifiquessin els principis actius presents en alguns medicaments analgèsics d’ús habitual, mitjançant la cromatografia en capa prima.

• IL·LUMINA L’ESCENA DEL CRIM

L’objectiu d’aquesta pràctica era identificar quatre mostres que contenien un dels següents compostos: albúmina, hemoglobina, glucosa i lleixiu. Tres d’aquests components es troben a la sang i el quart serveix per netejar l’escena del crim. Es va utilitzar, per una banda el luminol que dona lloc a luminescència quan reacciona amb alguns d’aquests compostos, i d’altra banda el reactiu de Bradford, que permet identificar proteïnes.

Com darrerament s’ha pogut veure en famoses sèries de TV, la química forense és una branca de la química que analitza, classifica i determina la naturalesa dels elements i substàncies relacionats amb els fets delictius. En química forense és comuna l’anàlisi de taques de sang, fluids corporals, cabells, fibres, DNA i verins i petits experiments com l’esmentat són habituals.

• MÉS CLAR QUE L’AIGUA

L’objectiu d’aquesta darrera pràctica de laboratori era fer un estudi sobre les característiques de diferents tipus d’aigües naturals: pH, conductivitat, presència de ferro (III) i comportament amb el sabó. Aquest estudi ha permès els estudiant identificar quin tipus d’aigua conté un recipient amb un aigua desconeguda. A més, s’ha introduït l’alumnat en el procés de potabilització de l’aigua, mitjançant alguns experiments simples de laboratori, com ara l’efecte de cations amb càrrega alta en el procés de coagulació, o la l’eficiència d’un filtre de carbó actiu.

Acabada aquesta intensa jornada, cal dir que els i les alumnes van aprofitar molt aquestes pràctiques i van sortir molt contents amb el seu certificat d’assistència emès per la UB, així com el professorat que organitzà l’activitat i els acompanyà: Josep M. Gonzàlez i Joana Martínez.