Gimcana al Treball de Síntesi de 3r ESO

El passat divendres 17 de juny de 2022 vam fer la sortida relacionada amb el crèdit de síntesi de S3, “L’aigua des d’una perspectiva local, global i de gènere”, treball que té com a fil conductor l’aigua.

A primera hora, ens vam desplaçar al rec i vam prendre mostres d’aigua per poder analitzar les seves propietats físiques i químiques. Un dels objectius de la sortida era també cohesionar els equips de treball del crèdit de síntesi i, amb aquest pretext, vam convidar l’alumnat a fer una gimcana pel centre de la Seu. Es pretenia també que l’alumnat fes una primera aproximació a la temàtica: aiguats del 1982, relació dones-aigua i canvi climàtic entre d’altres. I a més a més, va aprofitar la dinàmica per entrenar la creativitat, entesa com la capacitat de resoldre reptes o problemes.

L’alumnat va haver de resoldre enigmes situats en 5 punts d’aigua de la ciutat; font del Passeig, molí del parc del Segre, font de la plaça de les Monges, font del pati Palau, font de la plaça del Mercat i, una prova final al parc del Segre. Els enigmes giraven entorn als aiguats del 1982, usos locals de l’aigua, l’accés a l’aigua de la població mundial, abocaments d’aigües residuals als rius, mars i oceans, canalització de l’aigua versus recollida de l’aigua a càrrec de les dones i nenes, inundacions i desastres naturals, malalties associades a la manca d’higiene per qüestions d’accés a aigua corrent o pèrdua de cultius entre d’altres.

La gimcana va començar i finalitzar al parc del Segre. Un dels reptes que també vam plantejar als nois i noies de 3r va ser que durant tota la gimcana havien de protegir un ou, per poder fer la darrera de les proves; “salvem l’ou”. Per fer aquesta prova final l’alumnat va haver d’idear, amb material principalment reciclat, un sistema per protegir un ou. El repte era llençar l’ou des d’una certa alçada i que aquest no es trenqués; una forma divertida de treballar la creativitat amb els/les nostres alumnes!! I aquí en teniu una mostra.

Agraïment a tot l’alumnat de tercer curs de l’ESO del nostre Institut per la seva predisposició, motivació i creativitat, al professorat implicat en la sortida i al Pau Balaguer per l’edició del vídeo.