Matemàtiques: posem la creativitat al servei de l’aprenentatge

Matemàtiques: l’alumnat de 2n d’ESO ha dut a terme una activitat amb material manipulable de fusta per a l’aprenentatge i la consolidació del concepte de volum.

Organitzats en petits grups cooperatius, cada grup ha disposat de 20 minuts per desenvolupar al màxim possible la seva creativitat i generar patrons originals per a crear figures geomètriques de tres dimensions a base de cubs de fusta, en què cada cub de fusta representava 1 centímetre cúbic.

Posteriorment, els equips han debatut sobre els patrons geomètrics de les figures prèviament generades per ells a l’efecte de decidir la manera més eficient d’efectuar un recompte del nombre total de cubs que havia sigut inclòs en cada figura tridimensional generada.

Finalment, tots els alumnes han hagut d’incorporar imatges de les figures generades, conjuntament amb les seves reflexions, acompanyades del procediment proposat per al càlcul del volum amb operacions matemàtiques. D’aquesta manera, hem aconseguit que l’alumnat fes una connexió important: entendre que calcular el volum d’una figura de tres dimensions no és res més que efectuar un recompte de cubs d’acord amb un patró cúbic prèviament definit.

Font: Bernat Bosch i Folch
Professor del Departament de Matemàtiques