SORTIDA D’HISTÃ’RIA DE L’ART A BARCELONA

CRÒNICA EXCURSIÓ BARCELONA HISTÒRIA DE L’ART                                                                                                                                  per Marta Ninou

El passat dimarts 18 de desembre els alumnes d ‘Història de l’Art vam fer una excursió per la Barcelona històrica. Vam visitar els llocs més emblemàtics de l’art barceloní al llarg de la seva història. Des de les columnes d’un temple romà, fins l’art modernista del segle XX. Per començar la nostra visita ens vam dirigir a la Plaça de la Seu, on es troba la catedral gòtica de Barcelona, dedicada a l’antiga patrona de Barcelona, Santa Eulàlia. La catedral, també anomenada de la Santa Creu, es va construir durant els segles XIII i XV, però la façana és neogòtica. Té una planta amb forma de creu llatina, amb deambulatori i diverses capelles, però amb un transsepte quasi invisible. Al costat hi podem trobar un claustre interior, amb un petit pati. La catedral destaca per tenir característiques totalment gòtiques com la gran alçada de els naus i els grans vitralls de colors. Té un cor al centre de la nau central i un cimbori als peus.

Després de la catedral vam visitar ràpidament la plaça Felip Neri, al barri gòtic de la ciutat, on hi trobem una petita església on encara s’hi reconeixen marques del bombardeig que va patir la ciutat de Barcelona durant la Guerra Civil espanyola, per part de les tropes italianes.

Posteriorment, vam continuar la visita per la Plaça Sant Jaume, on hi trobem la Generalitat de Catalunya, amb una façana renaixentista, però amb un interior d’època gòtica. A davant, trobem l’Ajuntament de Barcelona.

Després d’una estona per esmorzar vam passejar per un estret carreró cap a la seu del Centre Excursionista de Catalunya, on s’hi poden trobar restes de l’antic Temple Romà d’August. Es conserven només 4 de les columnes que formaven aquest gran temple, situat al punt més alt del barri gòtic, on antigament havia estat situat el fòrum de la ciutat.

Per acabar la visita ens vam dirigir cap a l’antic barri de la Ribera, on es pot trobar la basílica gòtica de Santa Maria del Mar. A la façana destaca l’estil del gòtic català, auster i poc recarregat, molt horitzontal  i sense grans obertures, que contrasta amb el meravellós interior de la catedral, clarament gòtic. Amb una planta de saló amb deambulatori i unes altíssimes naus, l’interior de la basílica es caracteritza pels immensos i brillants vitralls a les parets de l’església. La sensació de immensitat és deguda a la gran alçada dels murs i la disposició de les poques columnes de la nau central.

Tornant ja cap a l’estació vam observar els palaus gòtics i renaixentistes del carrer Montcada i vam aturar-nos davant de l’edifici del Palau de la Música Catalana, un dels màxims representants de l’arquitectura del modernisme català.

Per acabar la visita, a passeig de Gràcia vam veure ràpidament els palaus modernistes de l’arquitecte Antoni Gaudí, la Casa Batlló i la Casa Milà, que destaquen per les seves façanes característiques del modernisme català.

Seguint aquesta ruta, vam poder fer un viatge per alguns dels llocs més destacables de l’art català a Barcelona, d’ estils arquitectònics molt variats i d’èpoques molt diverses.

Sortida al Barri Gòtic de Barcelona                                                                                per Júlia Garcia

El passat 18 de desembre, la classe d’història de l’art de 2n de batxillerat vam realitzar una excursió didàctica. En ella, es va visitar la Catedral de la Santa Creu i Santa Eulàlia, el Temple d’August, la Catedral de Santa Maria del Mar, la Plaça de Sant Feliu Neri i el Palau de la Música.

La Catedral de Santa Creu i Santa Eulàlia (fig.1 i fig.2) és un edifici construït per Jaume Fabre entre els segles XIII i XV, el qual està dedicat a Santa Creu i a la que era la patrona de Barcelona, Santa Eulàlia. Està formada per tres naus, amb la central com a la més gran i amb un total de 17 capelles a les laterals. La catedral compta amb un claustre, al pati interior del qual hi trobem 13 oques, una per cada any que tenia la patrona quan va ser executada.

Fig.1: Interior de la Catedral de Santa Creu i Santa Eulàlia.

Fig.2: Interior de la Catedral de Santa Creu i Santa Eulàlia.

Fig.3: Oques de la Catedral de Santa Creu i Santa Eulàlia.

El Temple d’August (fig.4), dedicat al culte de l’emperador romà Cèsar August, ens trobem amb 3 columnes d’ordre corinti que s’han conservat del temple. A part d’aquest també vam visitar la plaça de Sant Feliu Neri, plaça que recull una part de la història. En les parets de l’església que envolta parcialment la plaça trobem les marques de la metralla d’una bomba llançada per via aèria durant la Guerra Civil, concretament el 30 de gener de 1938. Durant aquest bombardeig eren 42 les persones refugiades en aquesta plaça, les quals van resultar víctimes mortals, sent majoritàriament nenes i nens. Seguidament vam encaminar-nos cap al Palau de la Música (fig.5), dissenyat per Lluís Domènech i Montaner i construït entre el 1905 i el 1908. L’edifici consta de grans murs de vidre, mosaics, vitralls i escultures de caràcter modernista.

Fig.4: Temple d’August.

Fig.5: Palau de la Música.

I, per últim, al nucli del barri de la Ribera, la Catedral de Santa Maria del Mar, obra de Berenguer de Montagut i Ramon Despuig, una església gòtica de pedra i vidre realitzada entre el 1329 i el 1383. Exteriorment presenta un predomini de les línies horitzontals, amb dues torres altes que flanquejen la façana principal. A la part inferior de la façana principal trobem una gran portalada coronada per un gablet i decoració escultòrica al timpà i als laterals, mentre que a la superior es troba una gran rosassa flamígera del s.XV. L’interior es compon per una planta de saló de tres naus, una central i dues laterals, separades per vuit columnes i omplertes per 22 capelles, resultant en un espai molt ampli, vertical i il·luminat -il·luminació obtenida gràcies a les finestres i òculs de l’edificació, on un dels vitrall és d’un estil diferent i més modern-.

Fig.6: Exterior de la Catedral de Santa Maria del Mar.

Fig.7: Interior de la Catedral de Santa Teresa del Mar.

Fig.8: Interior de la Catedral de Santa Teresa del Mar.