Projecte STEAM

A l’escola Josep Maria Jujol, des de fa anys, s’aposta pel model d’aprenentatge basat en projectes (ABP) per tal d’incorporar els diferents coneixements, continguts curriculars i competències en el nostre alumnat. Des d’Educació Infantil fins a tots els cursos d’Educació Primària es porten a terme diferents projectes multidisciplinaris al llarg del curs.

Seguint amb aquesta línia pedagògica del centre i veient la necessitat de concretar els diferents projectes que es porten realitzant en el àmbit de Coneixement del Medi vam engegar fa uns anys els projectes STEAM a partir de 4t de Primària, amb un nou enfocament; més globalitzat, integrador i connectat amb el món real.

STEAM és l’acrònim de les diferents àrees que integra: Ciència (Science), Tecnologia (Technology), Enginyeria (Enginiery), Art (Arts) i Matemàtiques (Mathemàtics). Originàriament aquest enfocament es centrava en les STEM però es va veure oportú incorporar-hi també l’art. Aquest model d’aprenentatge genera innovació, desperta la creativitat en el disseny i hi és present el component humà de servei a la societat.

El model STEAM té com a objectiu ensenyar a pensar de manera crítica i enfoca els reptes cap als problemes del món real, tot treballant fenòmens quotidians contextualitzats i utilitzant eines tecnològiques. La metodologia STEAM pretén també trencar amb l’escletxa de gènere, social i cultural en la que es troben, actualment, les carreres universitàries científico-tècniques i el món laboral. La manca d’enginyers i enginyeres qualificats és un repte per a la societat del actual i de futur. Per tant, cal que des de l’escola impulsem l’STEAM perquè, segon els experts, s’estima que en els propers anys hi haurà una gran demanda de llocs de treball relacionats amb aquestes àrees.

Des de l’escola Josep Maria Jujol ens inquieten aquestes dades i volem formar des d’ara, als ciutadans del futur; volem despertar inquietuds i vocacions STEAM entre el nostre alumnat. Pretenem potenciar les competències científiques, tecnològiques i matemàtiques per tal de promoure la ciència, la tecnologia, l’enginyeria i les matemàtiques a la societat, no sols des de les pròpies àrees sinó també de forma transversal i global de centre.