Història

En aquest pàgina podreu assabentar-vos de qui va ser en Josep Maria Jujol, què va ser aquest edifici abans de ser una escola i per què el carrer on està situat el nostre centre es diu Riera de Sant Miquel.
Segur que us interessarà!

Història de l’escola
La nostra escola va començar a funcionar l’any 1986 i porta el nom d’un dels millors arquitectes catalans de la primera meitat del segle XX: Josep Maria Jujol i Gilbert.
Als inicis de la seva carrera, Josep Maria Jujol va col·laborar estretament amb Gaudí, en obres tan importants com el parc Güell, la casa Batlló, la Pedrera o la Sagrada Família. Va ser un arquitecte molt innovador que projectava edificis i interiors amb mobles, pintures, rajoles, llums… amb formes i colors espectaculars.

Bach-Mora Arquitectes. Premi FAD, Restauració (1987)

Part de la nostra escola utilitza les instal·lacions d’una antiga fàbrica de claus, les més modernes de l’època, que el Sr. Pere Manyac va encarregar a Josep Maria Jujol. Encara ara un munt d’arquitectes d’arreu del món vénen a visitar l’escola perquè és un excel·lent exemple de l’arquitectura modernista. Podeu veure el que era la nau del taller (ara, el pati cobert de l’escola) i l’espai d’oficines (actualment, el gimnàs). I al sostre, sòlid i lleuger, s’hi poden resseguir les vidrieres disposades per evitar els rajos de sol directes i que, alhora, deixessin passar tota la claror de la llum natural, teulades amb lluernes, contraforts de maó de perfil dentat, amb referència a les claus, panys, forrellats, caixes fortes, etc. que s’hi feien.Mentre la fàbrica funcionava, i fins no fa gaires anys, al terreny on ara hi ha les aules va haver-hi l’últim dels safarejos del barri de Gràcia i la casa dels qui el feien funcionar.

També si us hi fixeu bé, podreu veure un racó estrany que fa corba i que tenia un pedestal. Sembla que allò havia estat una capella. Fa molts i molts anys, abans de la fàbrica, hi havia hagut un cementiri de la ciutat de Barcelona, cap el 1800. Aleshores Gràcia encara era una vila amb camps, arbres i casetes, però la població no parava de créixer. Cap a mitjans del segle XIX, quan es va construir a Poble Nou un nou cementiri per a la ciutat de Barcelona, aquest va ser buidat i traslladat.

Entre 1982 i 1987, el despatx d’arquitectes Bach “&” Mora va rebre l’encàrrec de projectar l’actual escola respectant l’estructura construïda per Jujol. Van rebre un premi FAD d’arquitectura per aquest treball.

Aquestes quatre pinzellades us donaran una idea de la història de la nostra escola. Us animem, però, a seguir fent recerca per saber més coses. Com per exemple que la Riera de Sant Miquel es diu així perquè abans era una riera o un torrent que es deia de Cassoles, perquè tenia a la seva vora un camí que portava a Sant Gervasi de les Cassoles, el barri que hi ha al costat de Gràcia.

Imatges extretes de:

Barcelona Modernista