Què hi ha sota el mocador????

A l’espai de Tabalers els infants tenen una nova proposta de joc. Es tracta d’una taula d’experimentació!!!
De bon matí els presentem la taula tapada amb un mocador: -Què hi haurà a sota?  En aquesta primera ocasió, el material escollit és el mill.

L’hem situat a l’espai petit (on dormen els infants al migdia) doncs el podem separar de la resta amb una barana petita i, alhora queda més reservat, permetent la concentració i la tranquil·litat. A sota hi posem una estora per evitar que puguin relliscar si el mill cau a terra (que sabem segur que caurà). Deixem que els infants que se sentin interessats s’acostin a observar el que hi ha a la taula i procurem que en siguin, com a molt, 4 o 5. Un grup reduït per tal que tinguin espai suficient i que cadascú pugui concentrar-se en el seu joc.

Hi ha qui de seguida sent curiositat per la novetat i s’acosta ràpidament. I mentre uns s’hi posen de totes, totes, altres en tenen prou amb dos minuts, i també hi ha qui necessita mirar-s’ho de lluny. Les educadores respectem el temps de cada infant, atenem els diferents ritmes i necessitats evolutives, de manera que aquesta proposta la mantenim a l’espai durant un temps i els infants poden jugar-hi o no segons els seus interessos.

El mill els proporciona diferents sensacions i tots els sentits estan actius: veuen com la textura fina del mill els rellisca pels dits, senten la seva fredor i duresa, gust que té en tastar-lo, senten el soroll que fa en fregar-lo, etc.
Així que, després d’una estona d’experimentació amb les mans, amb la boca, amb el cos… deixem al seu abast, prop de la taula, una cistella amb pots, culleres, coladors, embuts, etc. És a dir objectes de diferents materials (plàstic, metàl·lics, fusta) amb els que podran investigar amb el mill d’una altra manera, enriquint els seus aprenentatges.

Omplen i buiden pots, transvasen el mill a diferents recipients, piquen fort sobre la taula i descobreixen com el mill salta… alguns semblen dibuixar amb el dit i altres descobreixen que poden fer grans sons (o soroll) fent picar les cassoles d’acer amb les culleres, talment com si fossin tambors.

Dia a dia el joc evoluciona, s’observen els uns als altres, s’imiten i semblen crear noves hipòtesis (tant físiques, com matemàtiques, com de joc simbòlic). Continuen interessats en el material i van guanyant destresa en les seves habilitats motrius, així que deixarem el mill una mica més de temps. Ja us anirem informant de les noves propostes, ja que la taula d’experimentació ens permet d’oferir-los un munt de possibilitats  d’exploració (llegums, cereals, farines, plantes, pells de fruites, etc..).

(Cliqueu per a veure més imatges)

Com veureu a les imatges, la Martina D. té molta feina a omplir i buidar recipients, mentre que el Víctor necessita el contacte directe del mill amb les seves mans. El Marc busca els pots més petits que troba i els posa dins la taula amb el mill, mentre que la Martina B. en fa un bon tastet. La Leire sembla dibuixar amb el dit sobre el mill i el David prefereix mirar-s’ho de lluny. La Nora fa lliscar els grans de mill per la seva mà i la Isona sembla voler-nos servir el mill en forma de menjar. El Thiago agafa els grans de mill, d’un en un i en va omplint un pot i la Tanit tot just s’estrena amb la proposta, perquè feia molts dies que no venia a l’escola.

“El joc més ric succeeix on hi ha un adult present. Un adult que no pren la iniciativa ni l’acció de la criatura, però que li respon i la tracta com un altre ésser humà que pensa.”

Jerome Bruner.