Juguem?

Tots els aprenentatges importants de la vida es fan jugantFrancesco Tonucci.

Els infants aprenen i es desenvolupen a través del joc i del moviment lliure. A l’espai els hi proporcionem materials i els hi deixem temps i espai perquè per a si sols puguin descobrir, provar, repetir, experimentar, fer les seves pròpies deduccions…

“El verb jugar només es conjuga amb el verb deixar” Francesco Tonucci.

Un cop els infants entren a l’espai i s’acomiaden de l’adult inicien el joc lliure. Hi ha infants que un cop s’han acomiadat de l’adult que els acompanya, necessiten el seu temps per observar, situar-se, escollir, o una mica de falda o acompanyament de les educadores abans d’iniciar el joc. D’altres no necessiten aquest moment de pausa i ràpidament inicien el seu propi joc. 

L’espai està organitzat per racons de joc: els cotxes, els contes, la tarima i la rampa, construccions, nines, la cuineta… Cada un d’aquests espais s’hi ofereix diferents materials de joc que anem canviant al llarg del curs, de la mateixa manera que els racons presentats. Aquests permeten diferents tipus de joc: de moviment, de concentració, de relaxació, de manipulació… que l’infant triarà segons les seves necessitats i interessos. 

A diferència de les joguines, que poden tenir un joc més limitat o d’una sola acció, a l’espai, oferim materials de joc. És a dir, materials reutilitzables, naturals o quotidians, sense una finalitat específica, com cadenes, boixets, claus, taps de suro, troncs de fusta, cloïsses, anelles de fusta, càpsules de cafè… materials que permeten que cada infant faci el seu propi joc i, per tant, apareguin una gran varietat de possibilitats de joc imaginatiu, creatiu, de descoberta, d’experimentació, de manipulació… En definitiva, un joc més ric, divers i amb un gran ventall de possibilitats. 

cliqueu aquí per veure més imatges

Una bona joguina és aquella que, sense ser res en concret, ho pot ser tot. Francesco Tonucci

El joc a l’espai, ha anat canviant des de l’inici de curs fins ara; el joc individual dels primers dies ha anat evolucionant, donant pas a zones de joc compartit, fins a arribar a moments de complicitat i joc compartit. Sorgeixin més interaccions i contactes i,  per tant, es produeixen, per altra banda, més situacions de conflictes. Situacions que en molts casos es resolen per si soles, i d’altres on les educadores hem d’intervenir per posar paraules a allò que ha passat, a les emocions que s’hagin pogut generar, ja que són infants que encara no tenen la parla i, per tant, no ho poden fer per si sols. Totes les emocions tenen cabuda i s’han de poder expressar i compartir. 

Juntament amb els racons de joc, durant el curs hem ofert diferents tipus de propostes com les capsetes de música, joc de llums, contes, propostes d’experimentació…però sempre ho deixem a l’elecció dels infants. Són propostes que s’ofereixen a més a més i són els propis infants, segons la necessitat i interès en aquell moment, qui tria si vol o no, provar i participar.