Joc a l’exterior

Els espais exteriors de l’escola són també espais educatius i, per tant, cal que els hi donem la importància que els pertoca. 

Com a l’espai, els infants hi troben diferents propostes i materials de joc, que els permet desenvolupar un gran ventall de possibilitats. Jocs motrius: córrer, saltar, enfilar-se, fer equilibris, arrossegar, balanceig…a partir del mòdul de fusta, caixes, rampes, tobogans, estructures de troncs, les bicicletes, carretons, cotxets… 

Jocs manipulatius i d’experimentació al sorral: omplir, buidar, fer transvasaments… Elements com les cabanes, els matolls o túnels vegetals com a amagatalls, que diversifiquen el joc. Tot un seguit de propostes que cada infant tria en funció de la seva necessitat i interès. 

Cada setmana canviem de pati fet que permet que els infants puguin descobrir les possibilitats de cada un dels espais. 

L’espai exterior permet els infants un contacte directe amb la natura, explorar, descobrir, observar els fenòmens naturals relacionats amb el temps, els canvis d’estacions, la descoberta d’éssers vius… Observar com cauen les fulles dels arbres, la descoberta d’un cargol, un escarabat…o la sorpresa al veure una avió que passa pel cel o escoltar i observar el cant i vol dels ocells…Són només alguns petits exemples de tot el que passa al seu voltant, en un espai ric amb multitud de possibilitats, on tots els sentits són protagonistes. 

cliqueu per veure més imatges

I amb l’arribada del bon temps una altra proposta que es presenta són els jocs d’aigua i també algunes de les rutines del dia a dia com és el tastet de fruita a mig matí o el de la tarda, i la rebuda i comiat dels infants i les famílies. 

Tot i que aquest curs per les circumstàncies que ens ha tocat viure, hem hagut d’organitzar el dia a dia en grups bombolla també als patis; els espais exteriors permeten que els infants es relacionin i puguin interactuar amb nenes i nens d’altres espais, així com també amb altres educadores, fet que permet que es creïn nous vincles i es comparteixin experiències i aprenentatges. 

El joc espontani és el protagonista, i el respecte del temps i espai de cada infant, són aspectes clau per tal que cada nena i nen, amb el nostre acompanyament, pugui aconseguir els seus propis reptes i consolidar els seus propis aprenentatges. 

 

“Quan l’infant actua per iniciativa pròpia aprèn i adquireix capacitats i coneixements molt més sòlids que si s’intenta inculcar des de l’exterior aquests mateixos aprenentatges”. E.Pikler