EXPERIMENTACIÓ: Calaixos amb escaiola

Tal i com cita el currículum: “La manipulació i l’experimentació amb diferents materials de la vida quotidiana afavoreixen la construcció de les primeres relacions causals que els orienten en els seus comportaments d’exploració de l’entorn i a prendre decisions més adequades. L’organització dels espais i materials del primer cicle de l’educació infantil ha de facilitar l’acció autònoma dels infants, la possibilitat d’explorar, fer-se preguntes i aventurar possibles respostes. Compartir-ho amb les persones adultes i els altres infants assegura el procés en l’organització del pensament en les primeres edats.”

Durant la manipulació i l’experimentació els infants descobreixen aspectes importants sobre la capacitat dels diferents utensilis: la forma, la mida, el volum; com del material que manipulen: sec, humit, rugós, fi, enganxós… Aquestes propostes li proporcionen vivències sensorials i matemàtiques. Els infants es converteixen en els protagonistes del seu propi aprenentatge.

clicar per veure més fotografies

A l’espai de Tabalers, hem preparat una part de l’espai per presentar una proposta d’exploració, manipulació i descobriment. Aquesta vegada la proposta és amb escaiola, però es podria introduir infinitat de materials per fer aquesta activitat com farina, farina de pa, sorra de platja, serradures, arròs, llenties, peles de taronja triturades….

Distribuïm dos calaixos plens d’escaiola en una taula llarga i oferim diferents objectes posats al seu abast: tasses, pots, culleres, cullerots, embuts, flameres… i ells trien amb quins elements volen experimentar. És una proposta lliure, que desperta curiositat pel que contenen els calaixos…

Tot preparat per començar a explorar i manipular… es van acostant a la taula, ficant les mans als calaixos, agafen un grapat per deixar-la anar. Sembla que el tacte agradable els genera bones sensacions i continuen experimentant, ara ja amb les culleres, pots de diferent tamany, tasses, per contenir i enriquir el joc permetent als infants omplir, buidar, transvasar, tastar.. o simplement observar.

Mica en mica va augmentant la concentració i el joc. Uns es miren les mans i observen que es queden enganxats els granets d’escaiola a les mans, altres que s’ho posen a la boca, d’altres que piquen amb les mans quan tenen l’escaiola, alguns que fan transvasaments entre un objecte gran cap a un altre de petit, d’altres que agafen un grapat i el deixen anar a sobre de la taula… i cada vegada es va veient més escaiola pel terra, que anem recollint. Arriba un moment que hi ha més escaiola a terra que als calaixos i això ens indica que hem de finalitzar el joc.