El moviment a l’Espai Grallers

Hola, famílies.

En aquesta publicació us volem parlar sobre el moviment lliure, el seu protagonisme a l’espai i la importància en la vida dels vostres infants.

 

“La prudència i l’autoconfiança es desenvolupen si deixem els infants apropar-se a poc a poc a una nova tasca sense interferir-hi” (Emmi Pikler).

 

Respecte i temps. Dos conceptes que s’han de tenir en compte en tot moment. Els infants necessiten temps per provar, per descobrir les seves pròpies capacitats, per aprendre dels seus èxits i per tornar a intentar aquells reptes no aconseguits.

És important no anticipar-se a les seves accions, no avançar-se, ni forçar cap posició que l’infant per si sol no hagi assolit. L’infant hi arribarà, en el moment que estigui preparat, passant per cada una de les fases del desenvolupament motor. Cada infant és únic i cal respectar el ritme individual.

És important que l’adult l’hi transmeti confiança i seguretat, fet que incidirà en un retorn positiu de la seva pròpia imatge. Cada repte assolit suposarà un petit pas endavant cap a la seva autonomia.

A l’espai som 9 infants nascuts entre el juny i el desembre del 2021. Cada un d’ells es troba en una etapa motriu diferent. Hi ha infants que es desplacen gatejant, culejant, d’altres caminant… Infants que mostren necessitat per enfilar-se, per córrer, per posar-se de peus, per provar i tornar a provar certs moviments que els permeten anar perfeccionant i consolidant el gateig… Des de setembre fins ara tots ells han aconseguit grans fites. Alguns d’ells durant aquests mesos han fet els seus primers passos, han començat a gatejar…

 

Cliqueu aquí per veure més imatges.

 

Tot i que el moviment és present en cada una de les accions que realitza l’infant al llarg del dia, a l’espai oferim diferents propostes específiques adaptades al seu nivell de desenvolupament motor i és el mateix infant qui tria en funció del seu interès i curiositat. Aquestes propostes aniran canviant al llarg del curs, en funció de les necessitats que es vagin observant.

Propostes com la tarima i la rampa, les cadires de posicions, el matalàs, el moble Pikler, el cub de fusta, el pont de fusta… Propostes que els permeten provar múltiples accions com:  enfilar-se, pujar, baixar, córrer, arrossegar, asseure’s, gatejar, caminar…

No ens volem oblidar de l’espai exterior. Un espai també educatiu i d’aprenentatge, on es presenten noves propostes i el moviment continua tenint el seu protagonisme. Un espai nou, més ampli que l’espai interior, amb nous reptes, nous estímuls…