Els nostres alumnes de formació reglada i formació contínua treballen conjuntament en la innovació i l’elaboració de productes alimentaris

Els estudiants del CFGS de Processos i Qualitat en Indústries Alimentàries han donat suport a la Montse Clavé, impulsora de l’empresa Ecomaüs i alumna d’un dels nostres cursos de formació contínua, en l’elaboració d’un nou producte que vol treure al mercat

A l’Escola Agrària de l’Empordà oferim dues línies formatives. Per una banda, la formació reglada, ja que impartim el Cicle Formatiu de Grau Superior de Processos i Qualitat en Indústries Alimentàries. Per altra banda, des del nostre centre també treballem per oferir formació contínua als professionals del sector agroalimentari, amb l’objectiu que puguin completar o millorar el seu coneixement. Quan els nostres alumnes del cicle formatiu i de formació contínua s’uneixen i treballen conjuntament, sorgeixen projectes d’allò més interessants.

Ecomaüs, productors fructícoles

Fa unes setmanes, ens va visitar la productora Montse Clavé de l’empresa Ecomaüs d’Anglesola (Lleida), que es dediquen a la producció de poma i pera. El 2015 van voler millorar els processos d’elaboració i van decidir que una part de les seves terres seria produïda de manera ecològica, per tal de tenir menys impacte en el medi ambient. El 2019 van començar a collir les pomes ecològiques i en van néixer les primeres melmelades i compotes.

L’any passat, la Montse Clavé va realitzar el curs ‘Desenvolupa el teu projecte de transformació agroalimentària’, que impartim a l’Escola Agrària de l’Empordà dins de l’oferta de cursos de formació contínua. Aquest curs té l’objectiu de capacitar els participants per desenvolupar una activitat d’elaboració alimentària amb eficàcia, seguretat i complint tots els requisits normatius.

Un dels nous projectes que té en ment la Montse és començar a produir suc de poma, així que vam veure l’oportunitat d’ajudar-la gràcies als coneixements que han adquirit els nostres alumnes de formació reglada al llarg d’aquest any acadèmic.

L’elaboració del suc de poma a l’obrador de l’EA Empordà

Els estudiants de 1r curs del CFGS de Processos i Qualitat en Indústries Alimentàries ja tenen experiència en aquest camp, ja que han après a elaborar sucs de poma a l’obrador de l’escola durant aquest any. Així doncs, vam rebre a la Montse a l’obrador del centre i ens va portar els seus productes.

Vam ajudar-la a fabricar el suc de poma i ho vam fer a través de diferents variables del procés d’elaboració: agafant pomes amb diferents graus de maduresa, utilitzant pectinasa a diferents dosis per clarificar el suc, fent un suc no clarificat, etc. Tot dins d’un procés on els alumnes del CFGS caracteritzaven tant la matèria primera com el producte entremig i final a nivell de paràmetres fisicoquímics (pH, ºBrix, terbolesa…) i organolèptics, per tal de que la productora tingués definit el millor possible el procés, les variables i com aquestes afecten al producte final. També vam realitzar proves de pasteuritzacions per tal d’allargar la vida útil del producte.

El nostre professor Gerard Alexandre, que va conduir l’activitat, explica el resultat de la pràctica: “Els alumnes, com a producte final de l’activitat, han elaborat un informe del qual n’han fet la defensa i l’hem enviat a la productora. Per la seva banda, la Montse ens va enviar fotos d’unes mostres no pasteuritzades i amb pectinasa, per a veure’n l’evolució i tot plegat ens ha servit per haver adquirit coneixements i capacitats clau a través d’una metodologia activa d’aprenentatge ‘Learning by doing’ -és a dir, aprendre fent- basada en un procés de simulació d’un projecte real de desenvolupament d’un producte alimentari”.

Quin aprenentatge en trèiem d’aquesta iniciativa? Si unim esforços i compartim coneixements, som capaços d’arribar molt més lluny!