L’entrevista: Gerard Alexandre, director de l’Escola Agrària i Alimentària de l’Empordà

Aquest mes, des del Servei de Formació Agrària, unitat del Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural que s’encarrega de gestionar la Xarxa d’Escoles Agràries de Catalunya, entrevistem en Gerard Alexandre, director de l’Escola Agrària i Alimentària de l’Empordà.

La història d’en Gerard amb l’Escola Agrària i Alimentària de l’Empordà va començar l’any 2014, quan va acollir una alumna en pràctiques a l’empresa on ell portava la direcció tècnica. L’experiència va ser tan bona, que actualment n’és la responsable de qualitat. En aquell moment va conèixer l’escola i va començar a participar com a alumne en els cursos i les jornades tècniques de formació contínua.

L’any 2015, des de la direcció del centre se li va proposar col·laborar com a docent impartint un mòdul formatiu, així com algun curs de formació contínua. Aquell moment va ser quan va descobrir la seva vocació.

Des de llavors i fins a l’any 2020, va seguir col·laborant amb l’escola, fins que va decidir fer un canvi a la seva vida i deixar el món industrial per dedicar-se totalment a la docència. El setembre de 2022, una sèrie de circumstàncies el van portar a la direcció del centre, formant part d’un equip directiu experimentat que va confiar en ell per, juntament amb ells, coordinar l’escola.

Actualment, és el director i participa tot el que pot en la docència, la tasca que més l’apassiona. Durant molts anys ha coordinat equips humans i ha gestionat empreses. Se sent còmode en aquest rol, però on més frueix, és a l’aula, compartint les experiències i coneixements que li ha donat el seu bagatge professional. “Si he de definir la meva funció, m’agradaria definir-la com a un docent que combina aquesta tasca amb la direcció del centre”, ens comparteix. Us convidem a llegir l’entrevista a continuació.

• Què és el que més t’agrada de la teva feina?

El que més m’apassiona de la meva feina és la tasca docent. Va ser el motiu pel qual vaig decidir deixar la meva carrera professional per venir a l’Escola Agrària i Alimentària de l’Empordà. Per mi la docència va ser una vàlvula d’escapament que em va captivar.

• Com definiries les Escoles Agràries en una sola paraula o en una frase breu?

Definiria les Escoles Agràries com a centres de referència en divulgació, generació d’oportunitats, cohesió del territori i les persones i dinamització del sector agroalimentari.

• Si parlem d’èxit en les Escoles Agràries, de què creus que estaríem parlant?

Penso que el sol fet que una institució pública, continuï sent referent 50 anys després de la seva constitució, ja és motiu per parlar d’una fórmula d’èxit.

• Explica’ns una anècdota que hagis viscut a l’escola que pugui servir de consell per a la resta de docents.

Ara mateix no se m’acut cap anècdota, però sí una experiència personal. L’any passat va ser el primer que vaig anar a l’Escola d’Estiu de les Escoles Agràries, i em va sorprendre gratament la germanor que s’assoleix entre tots els docents, els aprenentatges que n’obtens, no solament dels cursos, sinó de l’intercanvi d’experiències. El meu consell a tots els docents és que hi vagin, que els sorprendrà gratament.

• On et podem trobar fora de l’horari laboral? Quines són les teves aficions?

Fora del meu horari laboral, probablement em trobareu en una pista de tenis, llegint un llibre a la vora del mar, fent una passejada per algun camí de ronda, fent un dinar rodejat d’amics o jugant amb els meus fills a algun esport o algun joc de taula.

• Quin producte de proximitat o quin producte de les Escoles Agràries no pot faltar mai al rebost de casa teva?

Al rebost de casa meva no hi poden faltar les melmelades i els sucs de l’Escola Agrària i Alimentària de l’Empordà, tot i que tots els productes de les Escoles Agràries són espectaculars.

• Quina cançó o llibre ens recomanes per passar una bona estona?

De llibre us recomanaria Los 9 hàbitos de la gente feliz, de Rubén Moreno, o La buena suerte: Claves de la prosperidad, d’Àlex Rovira i Fernando Trías de Bes. Són llibres molt fàcils de llegir, fins i tot per compartir la lectura amb nens, però que llegits amb deteniment, ens poden proporcionar petits regals que són molt útils, o si més no, donen a la reflexió.

La música m’agrada tota, però si hagués d’escollir la meva cançó seria Vivir Mi Vida, de Marc Anthony, pel bon rotllo que em transmet i l’energia que t’endolla.