“La Odisea” Mòdul de Literatura Universal i TIC

Us volem explicar una de les experiències dutes a terme aquest trimestre al grup de GES 1 fruit del treball d’aquests últims anys en relació als objectius plantejats al centre per a la millora de la seva pràctica educativa.

Context

El nostre projecte de centre té com a uns dels objectius prioritaris el desenvolupament de l’autonomia personal, la utilització de les TIC com a eina per a la inclusió i l’aplicació competencial del currículum. D’altra banda, el projecte de direcció per aquests quatre propers cursos situa el treball per projectes i l’avaluació en el centre de la tasca educativa. Per últim, fruit de la nostra participació en el Laboratori de transformació educativa, la comunitat educativa ha acordat com a mesura per aconseguir els nostres objectius incidir en la millora dels processos d’avaluació, incorporar el treball en grup de l’alumnat i  implantar hores de codocència.

Aquest és marc que enquadra la nostra acció docent i, en aquest article, us presentem una de les experiències dutes a terme en aquest sentit.

Mòdult de literatura i TIC

Per què ho hem fet?

Amb el plantejament del mòdul hem treballat les competències bàsiques de l’àmbit lingüístic i digital. També s’han plantejat els objectius d’aprendre a aprendre i el treball en grup dins de l’àmbit personal i social.

Com ens hem organitzat?

Durant aquest últim trimestre, l’alumnat de GES 1 ha treballat conjuntament els mòduls de Literatura Universal i l’optativa TIC. El mòdul brindava l’oportunitat de fer una hora a la setmana de codocència a l’aula d’informàtica amb dos docents (castellà i TIC) on l’alumat tenia una tasca a realitzar en grup i de manera el més autònoma possible, la resta d’hores es dedicaven a llegir en veu alta l’obra, confeccionar un resum de cada capítol en grup i realitzar un glossari individual. Una de les últimes sessions s’ha dedicat a fer una exposició oral per part de cada grup on han explicat tot el procés (des de les activitats realitzades i els productes finals fins la dinàmica de treball de grup i propostes de millora)

Com ja hem dit, l’alumnat ha treballat en petit grup en la majoria de tasques, la lectura en veu alta s’ha fet en gran grup i el glossari ha estat realitzat individualment.

Com ho hem fet?

L’alumnat tenia a la seva disposició tot el material a través del Google Classroom i per a la lectura vam demanar el lot de llibres a la Biblioteca de Bon Pastor. L’entrega de tasques també s’ha fet a través de l’aula virtual. El llibre es va escollir per votació dins d’una llista proposada pels docents d’on  l’alumnat va decidir llegir La Odissea (de la colecció Kalafate).

En la realització de les tasques s’ha tingut molt en compte la planificació abans de confeccionar el producte digital ja que considerem que la tecnologia no exclou la reflexió i preparació (paper i llapis).

Les activitats realitzades han estat les següents (la lectura, els resums i els glossaris simultàniament a la resta d’activitats):

1. Lectura en veu alta del llibre
  2. Confecció de resums en grup.
  3. Glossari: document de google amb el vocabulari (treball individual).
  4. La vida d’Homer: recerca, resum, mapa conceptual en paper i mapa conceptual digital amb el recurs Coogle

5. El trajecte d’Odiseu: recerca dels punts geogràfics del viatge amb google i posterior realització del Mapa amb Google Maps.

6. Treball dels personatges: creació d’un avatar d’un dels personatge de l’obra amb el recurs voki

7. Realització d’una presentació digital: amb Canva o Google presentacions han preparat la presentació que dóna suport a l’exposició oral de tota la feina feta (tant de llengua com de TIC)

Presentació grup A

Presentació grup B

Presentació grup C

Presentació grup D

Presentació grup E

8. Presentació oral dels seus treballs.

9. Formularis de valoracions: de treball en grup i d’autoavaluació.

Tot just hem acabat l’última activitat i us podem dir que la valoració per part d’alumnat i docent ha esta molt positiva. Ara l’alumnat coneix una obra clàssica de referència que permet entendre una mica més el nostre món ple de referències als personatges i les històries descrites al llibre. Les activitats han ajudat a cohesionar el grup i les sessions de codocència han permès una atenció personalitzada. L’alumnat tenia una tasca clara a realitzar en un termini concret i unes instruccions clares; això els ha ajudat a treballar al seu ritme i marcar el rumb de les seves accions.

La presentació oral ha servit per reflexionar sobre tota la feina feta i el sentit de totes les propostes una vegades considerades en conjunt.

Moltes gràcies a tot l’alumnat per a la seva dedicació!

Us deixem un exemple de fitxa de treball: “Los personajes: creación de un avatar”

I aquí teniu la guia didàctica del mòdul: Guía didàctica